    From: "urzednik skarbowy" <u...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Sprzedaż darowanego mieszkania a kupno domu
    Date: Tue, 16 Aug 2005 13:00:12 +0000 (UTC)

    Tomek <t...@p...onet.pl> napisał(a):

    > 3) dwa lata temu pobraliśmy się z obdarowaną :) (wspólnota majątkowa)

    niedobrze ;-)
    zrzeczenie się zrealizowano w formie odręb
    > nego
    > oświadczenia, podpisy na oświadczeniu zostały potwierdzone przez notariusza
    > (poświadczenie podpisów &#8211; nie akt notarialny, z tego co wiem dokument ten
    > "nie
    > wędruje" do US)

    tak

    > I teraz pytania:
    >
    > 1) czy w tej sytuacji w związku ze sprzedażą mieszkania jesteśmy
    zobowiązani do

    > odprowadzenia jakiegoś podatku (dochodowy / inny) ? przede wszystkim mam na
    > myśli:
    > - fakt, że sprzedajemy mieszkanie przed upływem 5 lat od momentu jego
    zakupu,

    tak, należy zapłacić podatek od darowizny mieszkania który był zawieszony na
    okres tych własnie 5 lat...

    > - fakt, że mieszkanie to było darowane,

    w związku z tym nie płaci się podatku dochodowego od sprzedaży przed upływem
    5 lat ;-P

    > - fakt, że teściowie przy okazji darowizny uzyskali bezpłatne prawo
    użytkowania

    wartośc dożywocia US odejmie przy obliczaniu należnego podatku od darowizny...

    > 2) czy w opisanej sytuacji zasadne jest pisanie oświadczenia do US o
    > wykorzystaniu środków uzyskanych podczas sprzedaży mieszkania na kupno
    nowego
    > domu (i w konsekwencji poprawę warunków życiowych) lub spłatę kredytu
    > hipotecznego ?

    podatku od darowizny nie byłoby gdyby nie małżeństwo...

    > moje wątpliwości to przede wszystkim:
    > - mieszkanie było własnością mojej żony, nowy dom będzie własnością nas
    obojga,

    dokładnie czyli nabędzie każdy z was udział wynoszący 1/2 całości, jeżeli
    małżeństwa by nie było a żona nabyła do 0,5 roku od daty sprzedaży darowanego
    mieszkania inne mieszkanie itd(w ustawie wymienione art. 16) to nie byłoby
    utraty ulgi w podatku od darowizny

    > 3) w przypadku konieczności składania oświadczeń w US &#8211; który dział US je
    > st
    > właściwy do załatwiania tego typu formalności ?

    w sprawie podatku od darowizny właściwy jest US ze względu na miejsce
    położenia darowanego mieszkania

    > Podsumowując : czy uda nam się uniknąć płacenia podatku ? (lub w jaki
    sposób
    > maksymalnie zmniejszyć jego wymiar).

    niestety nie, chyba że .... umowa majątkowa małżeńska...;-P

    nie wiem czy nie wystarczyłoby oświadczenie w akcie notarialnym kupowanego
    domu że pieniądze którymi płaci żona pochodzą ze sprzedaży JEJ własności , i
    że nabywa sama dom na majątek odrębny - niech ktoś zweryfikuje ;-)