    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Spis z natury - poczatkujacy
    Date: Fri, 14 Jan 2005 19:58:44 +0100

    On Fri, 14 Jan 2005, Bert wrote:
    [...]
    >+ No wiec postaram sie wytlumaczyc.
    >+ Zaczyna DG prowadzona w swoim domu, mam stary komputer(wartosc 700zł) czyli
    >+ nie wpisze go w ST.
    >+ Kupilem go 2 lata temu od kolegi(nie mam faktury ani rachunku na to).
    >+ Wiec aby US wiedzial ze nie jest to rzecz kradziona, rozpoczynajac
    >+ dzialalnosc musze to umiescic w "spisie poczatkowym wyposazenia".
    >+ Nie wiem jak to sie nazywa, i stad moje problemy, ale mysle ze wytlumaczylem
    >+ o co mi chodzi.

    Wytłumaczyłeś.
    To nie jest "remanent" :)
    Jak się nazywa właściwy "papier" na ryczałcie niech ci ryczałtowcy
    powiedzą bo ja moge coś przekręcić - na KPiR nazywa się toto "ewidencja
    wyposażenia".

> [...]
    >+ > Masz *swój towar i materiały*, tak ? (bo TO wprowadza się do
    >+ > "zwykłego remanentu")
    >+ > I chcesz ów remanent wprowadzić *po stronie przychodów* ?????
    >+ > Czyli od czegoś co masz kupione z *już opodatkowanych pieniędzy*
    >+ > chcesz zapłacić *drugi podaytek dochodowy* ?
    >+ > Ech... MF takich potrzebuje, dziura w budżecie jest ;)
    >+
    >+ [Bert]
    >+ Ten ow "spis poczatkowy wyposazenia"(dalej nie wiem jak to nazwac) trzeba
    >+ zamiescic w Ewidencji Przychodow jako pierwszy wpis, ze zostal on

    Szokujesz mnie.
    To co ty chces "spisać" to WYPOSAŻENIE.
    Pierwsze słyszę żeby wyposażenie wpisywać do *PRZYCHODÓW*.
    Takoż pierwsze słyszę żeby remanent (to jest *co innego* - bo to
    jest spis materiałów i towarów handlowych) uznawać za przychód.
    Ale być może jest tak jak na KPiR - że remanent wpisuje się
    do ewidencji przychodów, ale się go nie sumuje (służy do wyliczenia
    równicy remanentowej *po* okresie obliczeniowej) - to by miało
    ręce i nogi.

    >+ Bo tak powiedziano mi w US.
    >+ Wiec pytam gdzie to wpisac???
    >+ Chyba powinno byc tak: Stan poczatkowy z dnia wynosi 700zł.
    >+ Jesli sie myle i spisu wyposazenia sie nie wpisuje tam to prosze mnie
    >+ porawic.

    Zastrzegam że ja KPiR jestem :)
    Ale *wydaje mi się* iż wpisywanie wyposażenia do ewidencji przychodów
    byłoby *bez sensu* !
    Toto wpisuje się do *osobnej* ewidencji...
    I jakoś tak mi się wydaje że EW zaprowadza się *dopiero* w razie
    przejścia z ryczałtu na KPiR ! Mylę się ?

    >+ > >+ Czy spis ma jakis numer?? Bo na arkuszu mam tylko strona nr?
    >+ >
    >+ > Nie, spis ma datę. A strony muszą być ponumerowane :)

    ...zastrzegam iż to powyżej dotyczy *remanentu* a nie ewidencji
    wyposażenia...

    >+ > Zastrzegam iż sam prowadzę KPiR

    :)

    >+ [Bert]
    >+ Wiec w remanent wpisuje sie tylko towary, a nie wyposazenie? Dobrze
    >+ zrozumialem?

    IMO tak. Z zastrzeżeniem że ja "nie ryczałtowiec" :)
    I że *jest* taki remanent w którym *ujmuje się* wyposażenie: to
    jest remanent końcowy (jak się zamyka DG).

    Straciłem cierpliwość :>
    Chciałem cię zagonić do tego co powinieneś zrobić: czytania
    przepisów.

    Masz pod nos:
    http://podatki.pl/bap1.php/201198.htm#r2
    +++
    Art. 20. 1. Podatnicy, uzyskujšcy przychody wymienione
    w art. 6 ust. 1, sš obowišzani sporzšdzić spis z natury towarów
    handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych,
    półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków, zwany dalej
    "spisem z natury", na dzień zaprowadzenia ewidencji
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    oraz
    na koniec każdego roku podatkowego.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    Spis z natury należy sporzšdzić również w razie zmiany wspólnika
    lub zmiany umowy spółki, a także na dzień likwidacji działalnoœci.
    W razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego
    o likwidacji działalnoœci gospodarczej, podatnicy sš obowišzani
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    objšć spisem z natury również rzeczowe składniki majštku zwišzane
    z wykonywanš działalnoœciš, niebędšce œrodkami trwałymi,
    zaliczane do wyposażenia.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ----

    Czyli TAK JAK NA KPIR !!
    Masz obowiązek pod groźbą splonkowania ;) przeczytać dotyczące
    cię rozporządzenie:
    http://podatki.pl/bap1.php/ra181298.htm
    (czyli "jakie ewidencje trzeba mieć *dla podatku*")
    oraz ustawę jak wyżej:
    http://podatki.pl/bap1.php/ra201198.htm
    (rejestracja jest darmowa to nie marudź ;))

    >+ Chodzi mi oto ze kupuje drukarke do uzywania jej w firmie, czy po dokonaniu
    >+ zakupu wpisuje to gdzies??

    Wychodzi na to że nie. Chyba że jesteś VATmanem, to do ewidencji
    VAT - ale to osobna sprawa.
    Niemniej - niech ci RYCZAŁTOWCY powiedzą czy się nie mylę co do tego
    że na RE *nie* trzeba prowadzić EW.

    >+ Sorry jeszcze raz za moje braki, ale kazdy kiedys zaczynal....

    Acha.
    A ja znam takiego co to do siebie zastosował radę którą daje innym:
    "na początek przeczytać minimum 2000..3000 postów z grupy"
    Plus niezbędne ustawy plus trochę stron www.
    Tak, to ja - i dlatego nie oczekuj litości że niby "ciężka sprawa" :] !

    Acha: jak z tą książką kontroli ? ;) (żeby ci się nie wydawało że
    ewidencje podatkowe to jest WSZYSTKO :))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)