  • Data: 2006-01-30 09:23:00
    Temat: Re: Spadkobierca testamentowy i podatek
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 29 Jan 2006, Marsjusz wrote:

> [...]
    [...]
    > Chodzi o deklaracje dla US, ze mieszkania nie sprzedasz.
    > Nie ma mowy o przebywaniu.

    Moment - może masz na myśli inne zwolnienie z podatku.
    Może art.4.1.5 ? - tam po prawdzie nie ma żadnych warunków, za to jest
    ograniczona wartość i to do ledwie 19200 zł, IMO mało mieszkań (pamiętając
    że trzeba doliczyć udział w wartości gruntu) bedzie się mieścić w limicie.

    Bo jeśli to (uwaga - najważniejsze zdanie jest na końcu
    cytatu) zwolnienie, dość "duże" wchodzi w rachubę:

    +++ z ustawy +++
    Art. 16.
    1. W przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego części,
    lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość,
    spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego
    oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych:
    prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym
    domu mieszkalnym:
    1) w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane
    do I grupy podatkowej
    [...pozostałe grupy z zastrzeżeniami...]
    - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do
    łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni
    użytkowej budynku lub lokalu.
    2. Ulga, o której mowa w ust. 1, przysługuje osobom, które
    łącznie spełniają następujące warunki:
    1) spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4;
    2) nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu
    mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc
    nimi przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych,
    Skarbu Państwa lub gminy;
    3) nie dysponują spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu
    lub nie są właścicielami spółdzielczego własnościowego prawa
    do lokalu mieszkalnego oraz [...inne prawa spółdzielcze...]
    4) nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą
    umowę najmu;

    [...i UWAGA to tu...]

    5) będą zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat:

    ---

    Czyli albo skorzystałeś z innej ulgi - napisz jakiej, może pytającemu
    się przyda, albo twój US potraktował się wyjątkowo łagodnie przez
    własne niedoinformowanie.
    Powiedzmy iż o możliwości ze celowo zostałeś wprowadzony w błąd
    nie mówimy...

    > Na tej min. podstawie zwalniaja cie z podatku.

    Masz może na którymś piśmie (być może swoim, ale sporządzonym
    pod duktando urzędnika :)) coś w stylu "zwolnienie na podst.
    art...[tu numer, o ten numer się rozchodzi!...] ustawy
    [tu ew. nazwa lub numer DU, równie ważne]" ?

    > Wiem bo sam to przeszedlem.

    Kiedy to nie pasuje do przepisu, przynajmniej tego który miałem
    na myśli.
    Zwolnień w ustawie jest więcej - więc może to którś inne... które?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)