  • Data: 2005-10-26 23:40:52
    Temat: Re: Skarbowy nie chce nadac NIPu
    Od: "K.K." <o...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Z tym jest pewien problem, bo przepisu stwierdzającego że każdy ma
    > *prawo żądać* NIPu (tak zapisanego) chyba nie ma.

    IMHO jest i to dość wyraźny.

    Art.6 ust.7;
    Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych niewymienieni w ust. 6
    dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego
    ____ nie później niż ____
    wraz ze złożeniem pierwszego, od dnia wejścia w życie ustawy, zeznania
    rocznego, w terminie przewidzianym do jego złożenia, z zastrzeżeniem art. 8.

    Nie ma tu uwagi w rodzaju "jeśli Naczelnik Urzędu Skarbowego wyrazi zgodę,
    to można przed /..../" lub "nie wcześniej niż /..../"
    Podatnikowi pozostawia się swobodny wybór terminu z jednym i nie tylko w tym
    artykule występującym warunkiem - 'nie później niż /..../'
    Podejmując dyskusję z US wystarczy się powołać na "nie później niż", a ja
    mam ochotę teraz i basta.

    > A jak mniemam fakt że pracownik (lub wykonujący osobiste
    > umowy o dzieło lub zlecenia) nie występuje o NIP samodzielnie
    > lecz za pośrednictwem pracodawcy (lub zamawiającego) prowadzi
    > niektórych do błędnych wniosków jakoby TYLKO za pośrednictwem
    > pracodawcy (itp) można było o NIP występować.

    Niewątpliwie taki wniosek jest błędny, gdyż wynika on z interpretacji
    fragmentu aktu prawnego opisującego jak należy postępować w wymienionych tam
    przypadkach. Nie wiadomo dlaczego część przedpiszców traktuje te przypadki
    jako listę zamkniętą, gdy tymczasem ta lista jest otwarta.
    Można być podatnikiem podatku dochodowego tak przed sprzedażą motoroworu,
    jak i przed podjęciem pierwszej w życiu pracy. Przykładem niech będzie gra
    na giełdzie papierów wartościowych. Dochód osiągnięty na giełdzie rodzi
    obowiązek, a strata daje prawo złożenia deklaracji podatkowej NIP-38. Do
    końca lutego biuro maklerskie ma obowiązek przesłać do US i klienta
    informację podatkową PIT-8C. Na tych obu formularzach podanie NIP jest
    obowiązkowe i dlatego podpisując umowę z biurem maklerskim trzeba podać mu
    ten numerek. Brak możliwości uzyskania NIP przed podjęciem pracy
    uniemożliwiłoby obywatelowi uczciwe zarobienie pierwszego miliona ;-)
    Podobnie jest z IKE czyli z Indywidualnymi Kontami Emerytalnymi. Podmiot
    prowadzący ma obowiązek informacyjny określony w rozporządzeniu Dz.U. 2004
    nr 155 poz. 1634. W zakres danych wchodzi NIP i choć IKE założyć może nawet
    16-to latek z wkładem nie większym od jego zarobków, to jednak dla
    pełnoletnich takiego ograniczenia kwotowego nie wprowadzono. Pełnoletni nie
    mają obowiązku uzyskania i dokumentowania dochodu przed otwrzeniem IKE. Nie
    muszą pracować, ale otwierając IKE muszą podać NIP.

    Pozdr.
    K.K.

    .