    From: Jagna <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Samochodowo-podatkowa łamigłówka :-)
    Date: Thu, 11 Oct 2007 23:11:55 +0200

    Dnia Thu, 11 Oct 2007 22:46:34 +0200, Piotrek napisał(a):

    > 3) jak zaksięgować odszkodowanie od mechanika, co do którego w zasadzie
    > się już porozumieliśmy, ale zawsze mechanik może zmienić zdanie i wtedy
    > (zapewne) uzyskam odszkodowanie dopiero w postępowaniu sądowym - po
    > dłuższym czasie.

    art.21.1. u.o.p.d.o.f. Wolne od podatku dochodowego są:
    [...]
    3) otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania
    wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonwawczych
    wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem:
    [...]
    e) odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z
    prowadzoną działalnością gospodarczą

    Tak by było w przypadku bez postępowania sądowego. Czyli odszkodowanie
    byłoby OPODATKOWANE.

    Przy postępowaniu sądowym:

    (cd. art. 21.1.) Wolne od podatku są:

    3b) inne odszkodowania otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sądowej do
    wysokości określonej w tym wyroku lub ugodzie, z wyjątkiem odszkodowań:

    a) otrzymanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,
    b) dotyczących korzyści, które podatnik mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody
    nie wyrządzono.

    Czyli, tak na mój rozum, jeśli z wyroku będzie wynikało, że to
    odszkodowanie takie, jak opisane w lit. a i b pkt 3b, to tu podatek też
    masz.

    Choć może ktoś mądrzejszy to zaraz sprostuje :)

    > Dla utrudnienia dodam, że mechanik nie chce kupić tego, co zostało z
    > samochodu bo gdyby było inaczej to sprawa byłaby czysta i klarowna.

    W sensie, że powinien za ustaloną kwotę odkupić od Ciebie złom? ;>
    Ale musiałbyś VAT od tego odprowadzić...

    To ja tyle w tym temacie ;)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna