    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Samochod i faktura z 0% stawka VAT - pomocy
    Date: Mon, 10 Mar 2003 10:03:38 +0100

    On Sat, 8 Mar 2003, Pisklak wrote:
    [...]
    >+ Faktura VAT byla na mojego leasingodawce, kiedy wyszla sprawa z VAT i
    >+ zrezygnowalem z zakupu i panowie odmowili mi zwrocenia zadatku poprosilem o
    >+ wystawienie na kwote zadatku faktury vat zeby wrzucic ja w koszty i
    >+ zminimalizowac straty. Stad mam 2 faktury z przeciagu kilku dni wystawione
    >+ przez ta sama firme gdzie w jednej jest vat 22% a w innej nie ma go wcale
    >+ (zwolniony)

    No to nieco się wyjaśniło, IMO.
    1. nie 0% (jak pisałeś), ale "zw". Nadal nie rozumiem co za
    pożytek z chęci zapłacenia przez ciebie VATu. Po co zrezygnowałeś
    z umowy ??
    2. Dopóki zadatek był częscią płatności dla sprzedającego
    (nie komisu) to VAT należał się wg stawki towaru (i "zw"
    mogło być jak najbardziej na miejscu). Skoro
    zadatek ma być przychodem komisu... to nie wiem... :(

    Chyba jakiś spec od kwalifikowania dochodów musiałby się
    wypowiedzieć: bo jeśli zadatek jest zapłatą "za obsługę
    zamieszania" to może rzeczywiście 22% VAT się należy,
    jeśli jest odszkodowaniem...to chyba nie. Tobie żadna
    różnica, pomijając sprawę że jeśli *miałoby* być "zw"
    a będzie wpisane 22% i je odliczysz to odliczysz niesłusznie
    (czyli możesz zostać kiedyś 'wyegzekwowany').

    Pomijając ten szczegół - to w sprawie o którą pytałeś
    najwyraźniej nie masz podstaw: komis zawierając umowę
    *komisu* o (a *nie* 'sprzedając' - jak napisałeś) czyjś
    sprzęt naliczył prawdopodobnie właściwą stawkę "zw".

    pzdr, Gotfryd