  • Data: 2010-01-04 23:38:45
    Temat: Re: [SAMOCHOD]kupno, sprzedaz a podatek vat
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 2 Jan 2010, Przemek wrote:

    > -kupno-
    > a) od osoby prywatnej

    ...czyli np. jakiejkolwiek firmy :| (toć toto określa
    OSOBĘ, fizyczną bądź prawną).

    > Ad a)
    > kto ma byc na umowie kupna sprzedazy jako strona kupujaca (Jan
    > Kowalski czy Jan Kowalski ESOFCIK - czy to ma jakiekolwiek znaczenie
    > dla mnie jako os.fizycznej 1os DG?)?

    Dla środka trwałego nie ma, na pytanie czy ma znaczenie dla
    sprzedawcy pytaj sprzedawcy ;) (sprawa np. kasy rejestrującej).

    > Ad b)
    > zgodnie z tym co wyczytalem jezeli firma przy zakupie nie mogla
    > odliczyc calego vatu
    > a auto uzywala > 6m to sprzedajac taki samochod
    > nie musi naliczac VATu... skad wiec pelno jest ogloszen zwyklych aut
    > osobowych np z 2006r pofirmowych z faktura VAT???

    Primo:
    A bo "nienaliczenie VAT" prawdopodobnie wynika ze *zwolnienia*
    z VAT, a nie z niepodlegania. Faktura VAT należy się więc jak
    psu buda, a że "VAT zw"...
    Secundo: zwolnienie samochodów osobowych *nie dotyczy* przypadku,
    kiedy są traktowane "jak towar"!
    Jeśli więc sprzedaje je ktoś kto je *kupił* *do odsprzedaży*,
    to należy się "normalny VAT".

    > -uzywanie(ewidencja kosztow, amortyzacja)-
    >
    > majac kupione auto od os.prywatnej amortyzuje zapewne cala kwote
    > natomiast co gdy odpisalem 60%max 6kola? (kwota netto + fragment vatu
    > nieodliczonego)?

    Tak.

    > -odsprzedaz-
    > jaka stawke vat powinienem przyjac (zwolniona czy 22%?)

    Dla "osobowych" (w uproszczeniu, żeby nie rozwlec) minister ustalił
    zwolnienie. Może to skutkować (przy >15 000 zł wartości) koniecznością
    korekty VAT odliczonego przy sprzedaży.

    > Co z korekta
    > vat? - jak doczytalem co US to obyczaj i niektore jak zrozumialem chca
    > by dokonac korekty vatu odliczonego w proporji do brakujacego okresu
    > do 5 lat uzywania

    Tak jest w ustawie. Oczywiście dla WP >15 kzł.

    > (czyli po 2.5roku uzywania koryguje polowe vatu
    > odliczonego od zakupu

    To ja poproszę o podstawę prawną, bo wydawało mi się, że z ustawy
    wynika *roczny* "licznik" korekty, znaczy za każdy zaczęty (a może
    zakończony?) rok 1/5 (20%) VAT, ale dawno nie czytałem :)

    pzdr, Gotfryd