eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiRyczałt od przychodów ewidencjonowanych rozliczany przez jednego z małżonków. Problem? › Re: Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych rozliczany przez jednego z małżonków. Problem?
  • Data: 2006-10-19 11:58:51
    Temat: Re: Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych rozliczany przez jednego z małżonków. Problem?
    Od: piotrek <p...@r...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    piotrek wrote:

    > Przyszedł nowy rok i - jak rozumiem - o ile nie zostały złożone inne
    > oświadczenia to tryb opodatkowania pozostaje bez zmian (art. 9 punkt 1
    > ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów
    > osiąganych przez osoby fizyczne).

    Okazuje się, że jest jeszcze jeden aspekt tej sprawy.

    W zeszłym roku zakończyła się współpraca z poprzednim wynajmującym.
    Było 5 miesięcy przerwy w wynajmie i dopiero wtedy (już w tym roku)
    rozpoczęła się współpraca z kolejnym najemcą.

    Z powodu zmiany najemcy i tej właśnie przerwy, zdaniem Pani z US do
    której przed chwilą zadzwoniłem, w tym roku nie przysługuje ryczałt.
    Z takiego mianowicie powodu, że nie zostało złożone oświadczenie o
    wyborze trybu opodatkowania ryczałtem dla nowego najmu.

    OK. To nie jest dla mnie problem. Jeśli nie ma wyjścia, to niech
    przychody z najmu będą opodatkowane na zasadach ogólnych.
    Szczęśliwie teraz jest wynajmowana jedynie część nieruchomości i dochody
    nawet jeszcze nie spowodowały konieczności złożenia PIT-5.

    ----

    I teraz kolejne pytania:

    Czy Pani z US ma rację?

    Jeśli tak, to jak tą sytuację "rozplątać"? Chodzi o nienależnie wpłacony
    do tej pory ryczałt.

    No i jeśli Pani z US ma rację to potencjalnie jest jeszcze jeden
    problemik ...

    Ze względu na wysokości przychodów z najmu w zeszłym roku zostałem
    czynnym VAT-owcem. Za tegoroczne przychody z najmu były zatem wystawiane
    faktury VAT i był odprowadzany podatek VAT.

    Czy ten fakt dodatkowo komplikuje coś w tej układance?

    Według mnie nie ponieważ opodatkowanie na zasadach ogólnych nie wyklucza
    możliwości bycia czynnym VAT-wcem.

    Ale wolę spytać ...

    Dziękuje za ewentualne sugestie.

    Pozdrawiam