    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Rozliczenie strat z ubiegłych lat ???
    Date: Wed, 31 Dec 2003 11:33:40 +0100

    On Wed, 31 Dec 2003, Mariusz wrote:

    >+ > Masz np. 2000 straty za 2002 rok i 5000 straty za 2003 - no to
    >+ > "przysługuje" ci na 2004: 2000*50% + 5000*50% = 1000 + 2500 = 3,5 kzł
    >+ > odliczenia.
    >+
    >+ Czyli będę mógł odliczyć tylko 50% czy w następnych latach będę mógł
    >+ odliczyć resztę, czy już nie?

    Oczywiście będziesz mógł.
    Przeczytaj w końcu ten kawałek ustawy :) - przez pięć lat licząc
    *każdą stratę OSOBNO*. Czyli stratę z 2001 możesz rozliczać w 2002,
    2003, 2004, 2005, 2006. Skoro w 2003 i 2003 nie mogłeś (bo nadal
    miałeś stratę) to pozostaje ci do manewru 2004..2006.

    >+ > Nie powiedz że przeoczyłeś pole 32 na pierwszej stronie PIT-5 - nie
    >+ > uwierzę :)
    >+
    >+ Niestety przeoczyłem :( i co teraz? wtopa ? wysyłanie kilkudziesięciu
    >+ korekt,

    Zaraz - pisałeś że "dotąd miałeś straty", to kiedy miałeś korygować ??
    No i nie ma *przymusu* rozliczenia straty zaraz: jeśli np. w 2003 miałeś
    na tyle mały dochód, że nie opłaca ci się odliczać straty, to może
    spokojnie czekać na lepsze czasy. Ryzykujesz tylko że "przepadnie" :)

    IM*H*O - nie ma również przeciwwskazań, żeby "wrzucić" stosowną część
    strat dopiero w rozliczeniu rocznym. W końcu masz prawo uznać że
    dopiero nadzwyczajny dochód w grudniu spowodował że część straty
    chcesz odliczyć - a "nadzwyczajność" polega na tym że nie masz
    straty w wysokości 50 000 zł :)

    >+ czy mogę to pole zacząć wypełniać w PIT 5 za styczeń 2004 roku?
    >+ Rozumiem że na pewno mogę wpisać stratę za 2003 rok, ale 2002 już nie?

    Tłumaczę wielkimi literami że masz 5 lat *od czasu powstania straty* !
    Czyli stratę z 2002 możesz rozliczyć *według własnego uznania* w latach
    2003, 2004...2007 !

    >+ Jak to wypełnić, wpisuję całą zsumowaną kwotę straty

    Musisz sobie policzyć "na boku" !
    Wpisujesz tylko tyle, ile:
    - możesz, a ograniczenia są dwa:
    -- limit 50% strat "łapiących się"
    -- wartość dochodu
    - chcesz z tego co możesz (powyżej)

    >+ za ubiegłe lata, czy
    >+ jakoś to rozbijam czy wpisuje tylko 50 % ?

    Na formularzu PIT-5 NIE MA szczegółowej rozpiski :)
    SAM sobie zrób formularz "pomocniczy" ;) ! No i oczywiście należy
    zacząć od "wtapiania" najstarszych strat.

    >+ Bardzo proszę o pomoc, dodam tylko że dochód będę miał ale niewielki, czy

    ..za 2003 rok ?

    >+ już mogę i czy opłaca mi się rozliczać straty z ubiegłych lat (może dopiero
    >+ wtedy gdy dochód będzie duży ?)

    ...a jak go nie będzie 5 lat, to "strata przepadnie". Nie ma
    mocnych żeby to przewidzieć - twoje ryzyko.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)