    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Fri, 7 Sep 2012 12:54:20 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Remont domu

    On Fri, 7 Sep 2012, Michal Jankowski wrote:

    > Przeczytałem ustawę i nie zrozumiałem.
    >
    > art. 21
    > 1. Wolne od podatku dochodowego są:
    > 125) wartość świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń,
    > obliczona zgodnie z art. 11 ust. 2-2b,

    Ototo.

    > otrzymanych od osób zaliczonych
    > do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków
    > i darowizn, z zastrzeżeniem ust. 20,
    >
    > Tu już nie rozumiem, bo po co obliczać wartość, skoro wolne od podatku
    > niezależnie od wartości.

    Bo to wartość jest opodatkowana, nie samo świadczenie.
    Czysty formalizm :), ale patrz nizej.

    > I czy obliczenie tej wartości jest niezbędne
    > do uzyskania zwolnienia?

    Nie :), bo niepodanie tej wartości nie powoduje skutku, nie
    ma sankcji. US może wezwać do podania, może sam wydać decyzję,
    ale efekt będzie ten sam.
    Idzie (wyłącznie) o to, że w art.11 opodatkowana jest wartość
    świadczenia, a nie samo świadczenie.
    W sumie czysty formalizm, jakby to ująć - "miejsce zwolnienia"
    jest inne.
    Za to pozwala na w miarę proste wyłuskanie podziału podstawy
    opodatkowania, jeśli świadczenie będzie miało mieszane
    źródło.
    Załóżmy, że jakieś świadczenie wykona Ci ojciec i jego kolega
    z pracy. Będzie wiadomo, że *całe* świadczenie zwolnione nie
    jest, po wyznaczeniu wartości wystarczy wyznaczyć udziały
    i ta część wartości (właśnie) która przypada na świadczenie
    ojca bedzie wolna od podatku.
    Tak, oczywiście, w Sejmie posłowie (przy okazji podnoszenia
    VAT na materiały budowlane) poruszali kwestię budowania
    metodą "samopomocy", zupełnie nie zauważając, że w ustawie
    obok ujawnienie czegoś takiego jest obłożone podatkiem.
    Ale to nie mi tłumacz ;)

    Wyrywki:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,,
    ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodowym-od-oso
    b.html
    +++
    Art. 11.
    1. Przychodami, z zastrzeżeniem [...] sš otrzymane lub postawione do
    dyspozycji [...] oraz wartoœć otrzymanych œwiadczeń w naturze i innych
    nieodpłatnych œwiadczeń.
    ---

    Zapis .125 w takiej formie usuwa wątpliwość - każda "wartość
    świadczenia", jaka by ona nie była, otrzymana od osoby z I..II
    grupy, nie podlega opodatkowaniu wg art.11.
    Dopóki całe świadczenie jest od takich osób, domaganie się
    podania tej wartości nie da nic.

    pzdr, Gotfryd