eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiSprzedaż mieszkania spadkowego <5lat i kupno nowego a następnie darowizna › Re: Re: Sprzedaż mieszkania spadkowego <5lat i kupno nowego a następnie darowizna
  • Data: 2015-05-07 12:00:13
    Temat: Re: Re: Sprzedaż mieszkania spadkowego <5lat i kupno nowego a następnie darowizna
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 6 May 2015, witek wrote:

    > Czy "uzyczenie prądu" w tym lokalu, czyli opłacanie przez ojca rachunków za
    > media też pod to podpada?

    Zrób coś dla mnie - przeczytaj przepis.

    Ten:

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    057,20150401,art-21-zwolnienia-przedmiotowe.html
    +++
    Art. 21.
    1. Wolne od podatku dochodowego sš:
    [...]
    125) wartoœć œwiadczeń w naturze i innych nieodpłatnych œwiadczeń,
    obliczona zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, otrzymanych od osób zaliczonych
    do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków
    i darowizn, z zastrzeżeniem ust. 20;
    [...]
    20. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 125, nie ma zastosowania
    do œwiadczeń otrzymywanych na podstawie stosunku pracy, pracy nakładczej
    lub na podstawie umów będšcych podstawš uzyskiwania przychodów zaliczonych
    do Ÿródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2.
    ---

    Wszystko.
    Wszystko poza "pracą w umowie" jest WYKLUCZONE z nieodpłatnych świadczeń!
    Ze trzy lata, i w tym czasie już wyciągałeś taki przypadek - raz jeszcze,
    tak bardzo jak bardzo zgadzam się, że "nieodpłatne świadczenia" są lekceważone
    (do momentu aż US przywali "domiarem" i sąd to przyklepie), tak bardzo
    akcentuję, że W PRZYPADKU RODZINY ta droga została skutecznie zamknięta!

    A co do użyczenia (nieruchomości), to przepisu nie podam, bo jak
    wspomniałem, pułapka w nim zawarta zniknęła wraz z jego skreśleniem
    (jeszcze dawniej). Zgoda, była. I miała pierwszeńtwo (jako przepis
    szczegołówy) nad ogólną zasadą nieodpłatnych świadczeń.
    Ale to *było* (lat temu parę lub paręnaście)!

    > Moze wnoszenie opłat do spółdzielni jest mniej kontrowersyjne ale tez nie
    > takie oczywiste kto ma je ponosi bez ryzyka oberwania. Ojciec czy syn.

    No właśnie "oberwania" nie ma.
    Wniesienie opłaty i jej "nieodebranie", potocznie zwane "darowaniem",
    darowizną nie jest (bo nie ma cechy "wniesienia do majątku"), i w sumie
    jest trudniejsze do ugryzienia niż darowizna (w znaczeniu przyłożenia
    podatkiem, bo przy darowiźnie dla zwolnienia są wymagane formalności).

    [...]

    > tu chodzi o "składniki" tego uzyczenia
    > uzyczasz lokal z samochodem (czytaj prądem, wodą i opłatami) czy też bez.

    No i?
    Zwolnienie "dla rodziny" jest SZERSZE!
    "Zapłacenie za kogoś" jest dość jednoznacznie "nieodpłatnym świadczeniem"
    (i normalnie kończy się 18% podatku, plus w przypadku jeśli "odpuszcza
    świadczenie" wierzyciel zobowiązany do papierkologii to stosownym
    PITem).
    Ale z wyłączeniem "I i II grupy darowiznowej" :)

    pzdr, Gotfryd