    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Re[2]: Umowy dla udziałowca KUP czy nie
    Date: Fri, 19 Apr 2002 22:30:06 +0200

    On 19 Apr 2002, KaMeL wrote:

    >+ Witaj Gotfryd,
    >+ W Twoim liście datowanym 19 kwietnia 2002 (01:41:58) można przeczytać:
    >+
    >+ GSld> O ile dobrze zrozumiałem "myśl przewodnią" NSA - to właśnie
    >+ GSld> *to* (jednoosobowość) jest krytyczna; w 1. osobowej spółce
    >+ GSld> zawierasz umowę "sam ze sobą", więc...
    >+
    >+ ten temat jest mi znany i rozwiązałem go wg zaleceń następująco:
    >+ walne zgromadzenie powołuje pełnomocnika do zawierania umów itd.
    >+ Pełnomocnik zawiera umowę z udziałowcem.

    Widać wyroku jednak nie czytałeś ;)
    Bo dotyczył on przypadku powołania prokurenta który z pełnomocnictwa
    (do wyboru czyjego) zawiera umowę z udziałowcem (jedynym) !

    [...]
    >+ Czy to oznacza, że umowa o pracę zawarta z udziałowcem (przez pełnomocnika
    >+ oczywiście) stanowi KUP spółki ?

    Pod warunkiem że pełnomocnik nie został powołany przez
    tą samą osobę - to nie moje zdanie, tylko NSA !
    Tłumaczenie: skoro pełnomocnik podlega WYŁACZNIE
    powołującemu, to powołujący nie może JEDNOCZESNIE
    być podległym pełnomocnika, taki związek (kto
    wymaga a kto wykonuje) jest określany umowami
    "o wykonanie".
    Pełnomocnik staje się szefem swojego szefa :]

    >+ GSld> ...a jednocześnie wywód, że UoP nie da się *skutecznie* zawrzeć
    >+ GSld> w firmie jednoosobowej - co zrównuje ją pod tym względem z DG
    >+ GSld> osoby fizycznej ("praca właściciela nie jest KUP"), [...]
    >+
    >+ Jednak ja widzę różnicę między DG os. fiz. a spółką z o.o. i w ten
    >+ sposób bym tego nie porównywał.

    Przyznaję - rożnica jest; powoływany wyrok jedynie *sprowadza*
    jedno jedyne określenie pt. "praca właściciela nie jest KUP"
    do równoważności (w DG OF i 1.os.Sp.z o.o.)

    >+ Podsumowując:
    >+ wyrok który powoałeś trochę mnie załamał.

    Rozumiem :(

    Ale jest sporo ograniczeń w 1-os. sp. opartych na założeniu
    że właśnie "brak wzajemnej kontroli" - i *w większości*
    można je obejść (np. "papiery" wymagające autografu zgromadzenia
    zatwierdzić u notariusza itp) uwiarygadniając przed urzędem
    decyzję i jej sens.
    A do zawarcia UoP/UoD jest problem: brak urzędowej instytucji
    zajmującej się orzekaniem że dana umowa w danej firmie ma sens,
    więc NIKT nie jest upoważniony do "autoryzacji" :(
    [...]
    >+ Czy mogę jeszcze kogoś prosić o opinię ?

    Też jestem ciekaw (z czystej ciekawości !)

    Pozdrowienia, Gotfryd