    From: gonia <g...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Ratunku :)
    Date: Fri, 07 Aug 2009 09:32:26 +0200
    Sender: g...@a...neoplus.adsl.tpnet.pl

    Użytkownik Piotr Gralak napisał:
    > poprosiłem o pomoc w wyborze
    > formy opodatkowania. Pani wyglądająca na głęboko przybitą swoją
    > niekompetencją autorytarnie orzekła, że nie mogę wybrać ryczałtu od
    > przychodów ewidencjonowanych, gdyż... będę świadczył usługi dla jednego
    > klienta...

    i w pewien sposób miała rację - poz.18 złącznika nr 2 do ryczałtu

    > Teraz dopiero zacząłem się wgłębiać w temat i ni chu chu nie widzę
    > przepisu, który wskazała kobietka. Wydaje mi się, że przy mojej
    > działalności nie ma przeciwwskazań do wybrania ryczałtu. Nie będę
    > świadczył usług na rzecz żadnego byłego pracodawcy.

    akurat jest jescze świadczenie usług jednoosbowego podmiotu dla jednego
    podmiotu. Tylko nigdy nie wiem, w jaki sposób nalezy rozpatrywać ten
    jeden podmiot - w okresie jednego roku, tak, jak trwa rok podatkowy? w
    obrebie jednego miesiąca?
    czy chodzi o założenie, że tylko dla jedengo podmiotu?
    jeżeli masz wpisane PKWiU, z któego wynika, że będa to usługi świadczone
    przez jednoosobowe podmioty gospodarcze na rzecz jednego podmiotu, nawet
    gdybyś złożył oświadczenie o ryczałcie, urząd wezwie cię i poinformuje,
    że zgodnie z poz. wyżej wskazaną nie masz prawa do ryczałtu.
    Jeżeli masz wybrane usługi informatyczne, to moim zdaniem nie ma
    przeszkód do zastosowania ryczałtu nawet w sytuacji, jeżeli przez 5 lat
    będziesz świadczył usługi tylko i wyłącznie dla jednego podmiotu, bowiem
    nie jest to twoim zamiarem, a że nie ma więcej chętnych na twoje usługi,
    to nie oznacza, że nie jesates gotowy do współpracy z innym kontrahentem.
    Ten przepis został wprowadzony w związku z samozatrudnieniem swego
    czasu, i tak naprawdę może pozostac martwy. Ale jak widać nie musi.

    > Proszę, pomóżcie, czy mam rację? Czy mogę iść i walczyć w US o zmianę
    > formy opodatkowania? Dodam że nie osiągnąłem jeszcze żadnego przychodu,
    > a dodatkowym argumentem będzie wprowadzenie w błąd przez biurwę (o ile
    > faktycznie rację mam ja).

    Art. 9. 1. Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie
    ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych [...]podatnik rozpoczynający
    działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia
    poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w
    dniu uzyskania pierwszego przychodu.

    Według przepisu mógłbyś. Dodatkowym argumentem na pewno mógłby byc fakt,
    że mimo , iż organ nie miał obowiązku udzielenia ci takiej informacji,
    to jednak jej udzielił. Działając w zaufaniu do organu podatkowego
    złozyłeś takie, a nie inne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania,
    ale teraz, wiedząc jaki jest stan rzeczy chciałbyś dokonac zmiany. Swego
    czasu zmienialiśmy przy wynajmie sposób opodakowania, i przeszło bez
    bólu - waruenkiem tu jednak jest spełnienia warunku z art.9