  • Data: 2004-03-29 18:10:47
    Temat: Re: RW i F-VAT
    Od: hagakure <hagakure@boo_tegoniema_.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Łukasz Góralczyk wrote:

    > A czy bedziesz jeszcze uprzejmy podac artykuly, do tego, co tak ladnie
    > opisales??? - mniemam z posta, ze masz juz pewne niemile praktyczne
    > doswiadczenia w tym wzgledzie.

    Witam
    Zaznaczam, że jest to tylko interpretacja - nie jest to nigdzie zaznaczone w
    ustawach (konkretnie w k.p.c).
    Otóż często bywało tak, że pisząc pozew wnioskowałem o wydanie nakazu
    zapłaty w postępowaniu nakazowym, przedstawiając podpisane faktury
    sprzedaży, z wymagalnym terminem zapłaty.
    I najczęściej sąd wydawał nakaz zapłaty ale w postępowaniu upominawczym,
    który to nakaz jest słabszy i mniej korzystny dla wierzyciela.
    Mam szczęście znać kilku sędziów cywilistów, więc zadałem im pytanie -
    dlaczego.
    Wg. nich, niektórzy sędziowie nie uznają podpisanej faktury VAT za
    "zaakceptowany przez dłużnika rachunek", co jest jedną z podstaw wydania
    nakazu w post. nakazowym (art. 485 kpc). Poradzili mi, aby na fakturach
    umieszczać dopisek "uznaję, że świadczenie zostało spełnione" pod którym
    podpisze się odbiorca. Tak zrobiłem i od tego czasu w 2 przypadkach na 2
    dostałem nakaz zapłaty zgodnie z wnioskiem.

    Z tego wnioskuję, że umieszczenie WZ-ki na fakturze może mieć podobną
    przyczynę i skutek (odbiorca potwierdza odbiór towaru a więc de facto
    spełnienie świadczenia przez dostawcę).

    Szczegółowo postępowania nakazowe i upominawcze normują art 484-504 kodeksu
    postępowania cywilnego.

    pozdrawiam

    Wojciech Ratymirski