  • Data: 2003-06-04 11:36:22
    Temat: Re: Pytanie o fakture Vat powraca
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 3 Jun 2003, Kyniu wrote:

    >+ On Mon, 02 Jun 2003 21:39:28 +0200, Maddy <m...@e...com.pl> wrote:
    >+
    >+ >Kyniu, dziecko drogie, a kto Ci naopowiadał że faktury dla osoby
    >+ >fizycznej nie mozna policzyc od netto a dla przedsiębiorcy od brutto?
    >+
    >+ Rozporzadzenie Ministra Finansow w sprawie wykonywania niektorych przepisow
    >+ ustawy o podatku od towarow i uslug oraz o podatku akcyzowym z dnia 22 marca
    >+ 2002 r. (Dz. U. Nr 27 poz. 268).

    Oczywiście.

    >+ Art 35 [Tresc faktury] punkty 6, 7, 9, i najistotniejszy chyba w tej dyskusji 10
    >+ w ktorym czytamy: "kwotę podatku od sumy wartosci sprzedazy netto towarow
    >+ (uslug), z podzialem na kwoty dotyczace poszczegolnych stawek podatkowych"

    Oczywiście.

    >+ Ustepstwem od tej reguly jest sprzedaz po cenach urzedowych, o czym mowi art. 37
    >+ powyzszego rozporzadzenia. Wtedy jako cene jednostkowa wykazuje sie cene wraz z
    >+ kwota podatku (cene brutto), a zamiast wartosci sprzedazy netto wykazuje sie
    >+ wartosc sprzedazy brutto.

    A resztę artykułu przeczytałeś ?
    ++++
    § 37. ...
    2. Przepis ust. 1 może być stosowany również w przypadku, gdy sprzedawca
    stosuje jako ceny sprzedaży umowne ceny brutto.
    ----

    >+ Nadal mam watpliwosci co do osob fizycznych nie prowadzacych dzialalnosci, ale
    >+ tego musze jeszcze poszukac powinno byc gdzies w temacie kas fiskalnych, bo o
    >+ ile dobrzepamietam tamte licza "od brutto" stad faktura do paragonu tez powinna
    >+ byc liczona od brutto.

    Owszem, ale to *jest* w rozporządzeniu jak wyżej.
    A łącznie z zapisem:
    ++++
    § 35. ...
    2. Sprzedawca może okreœlić w fakturze również kwoty podatku dotyczšce
    wartoœci sprzedaży poszczególnych towarów i
    usług wykazanych w tej fakturze; w tym przypadku łšczna kwota podatku może
    być ustalona w wyniku podsumowania
    jednostkowych kwot podatku.
    ----

    ...wychodzi że istnieją *co najmniej* trzy prawidłowe sposoby
    "wyliczania VAT na fakturze":
    - od pozycji (znaczy: *w każdej* wyliczamy VAT i sumujemy)
    - od stawki (znaczy: VAT wyznaczamy od sumy sprzedaży w każdej
    stawce i owe wartości sumujemy)
    - od brutta

    AFAIR to sprawa jest wałkowana tak raz na pół roku :)

    Jakoś dziwnie Maddy zamilkła, widać ma wolne (to się ciesz :))

    BTW: jakby w rozumowaniu były błedy to proszę o ich wykazanie,
    bo wyżej zebraną wiedzę czasami rozpowszechniam ;) (ostatnio
    na *.prawo, AFAIR)

    pozdrowienia, Gotfryd