    From: Przemyslaw Rokicki <d...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Przychód z praw majątkowych, zaliczka i koszty
    Date: Tue, 27 Dec 2011 08:31:43 -0800 (PST)

    > W tym przypadku, to czy przychód kwalifikuje się jako przychód z
    > działalności wykonywanej osobiście (a nie przychód z działalności)
    > zależy od tego, czy ta czynność, która wygenerowała przychód wchodzi
    > _w_zakres_wykonywanej_działalności_ czy nie wchodzi, w przypadku osoby
    > prowadzącej działalność gospodarczą.

    przychodem z DG jest przychod

> [...]
    >
    > I tu uwaga. RoMan ma rację - przychód wynikający z korzystania przez
    > autora ze swoich praw autorskich - można zastosować 50% KUP.
    > Przeniesienie autorskich praw majątkowych nie jest warunkiem koniecznym.
    >
    > Sprzedaż czy udzielenie licencji na użytkowanie 100 osobom to już jest
    > prowadzenie działalności gospodarczej, nawet jeżeli taka działalność nie
    > została zarejestrowana - liczy się stan faktyczny. (Definicję, a raczej
    > definicje działalności gospodarczej znajdziesz w internecie).
    > A przy prowadzeniu działalności gospodarczej podatki rozliczasz sam.

    bzdury Pan wygadujesz, nie chce mi sie pisac wiec wklejam
    interpretacje:

    Zdaniem Wnioskodawcy, odpłatne udzielenie licencji na używanie
    oprogramowania Jego autorstwa nie będzie przychodem z tytułu
    prowadzenia działalności gospodarczej i w związku z tym, nie będzie
    zobowiązany do prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o wpis
    do Ewidencji Działalności Gospodarczej.

    Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o
    podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51,
    poz. 307 ze zm.), jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza
    działalność gospodarcza. Natomiast art. 5a pkt 6 ww. ustawy określa
    definicję działalności gospodarczej stwierdzając, że jest to
    działalność zarobkowa: wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa;
    polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze
    złóż; polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości
    niematerialnych i prawnych, prowadzona we własnym imieniu bez względu
    na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane
    przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych
    w art. 10 ust. 1 pkt 1,2, 4 - 9.

    Aby przychody mogły być przychodami z działalności gospodarczej, nie
    powinny być zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w
    art. 10 ust. 1 pkt 1, 2, 4 - 9 tej ustawy. Przesłanka ta jest
    rozstrzygająca, spośród wszystkich przesłanek wymienionych w art. 5a
    pkt 6 ustawy i ona określa, które przychody są przychodami z
    pozarolniczej działalności gospodarczej, a które przychodami z innych
    źródeł przychodów. Dlatego też należy uznać, iż jeżeli przepisy ustawy
    o podatku dochodowym od osób fizycznych zaliczają określony przychód
    do jednego ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,
    2, 4 - 9, tej ustawy to przychodu tego nie można uznać za przychód z
    pozarolniczej działalności gospodarczej. Wyłączenie powyższe obejmuje
    więc m. in. przychody uzyskane z praw majątkowych, o których mowa w
    art. 10 ust. 1 pkt 7 cytowanej powyżej ustawy - zgodnie z którym
    źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym
    odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a
    - c.

    Natomiast zgodnie z art. 18 ustawy, za przychód z praw majątkowych
    uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw
    pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów
    wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych
    i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

    Z przepisu art. 18 ww. ustawy jednoznacznie wynika, iż przychody z
    praw autorskich (udzielania licencji na używanie oprogramowania
    komputerowego) stanowią przychody z praw majątkowych, które co do
    zasady są zaliczane do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1
    pkt 7 cyt. ustawy - kapitały pieniężne i prawa majątkowe.

    W świetle powyższego, przychody uzyskane ze sprzedaży licencji na
    używanie oprogramowania komputerowego, którego prawa autorskie, jako
    ich twórca, posiada podatnik, nie mogą być zakwalifikowane do źródła
    przychodów o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych, tj. do pozarolniczej działalności
    gospodarczej, gdyż są przychodami z praw majątkowych, zaliczanymi do
    odrębnego źródła wymienionego w cytowanym art. 10 ust. 1 pkt 7 ww.
    ustawy. Ponieważ w świetle powołanych wyżej przepisów, przychody
    uzyskane ze sprzedaży licencji, stanowią odrębne od działalności
    gospodarczej źródło przychodów, dochód uzyskany w ten sposób, z
    uwzględnieniem zryczałtowanych, 50% kosztów uzyskania przychodów,
    podlega zatem opodatkowaniu na zasadach ogólnych, według skali
    podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od
    osób fizycznych.