    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Thu, 22 Dec 2011 18:52:35 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Przelew od ?ony- zap?ac? podatek?

    On Thu, 22 Dec 2011, mvoicem wrote:

    > Przy czym nie wiem czy ten depozyt nieprawidłowy to nie jest jakieś mityczne
    > stworzenie, zapisane w ustawie a nigdy nie widziane na oczy (nie słyszałem
    > o tym w innym kontekście niż teoretyczne rozważania na tej grupie).

    Przepis o depozycie nieprawidłowym został wprowadzony jako niemityczne
    zabezpieczenie przed podatnikami, którzy na zarzuty o niezgłoszonej
    do opodatkowania pożyczce odpowiadali, że to wcale pożyczka nie była
    tylko depozyt :P, umowa ich do rozporządzania pieniędzmi nie
    upoważniała, ale rozporządzili, więc jak się komu nie podoba, to
    owszem, przyjmują do wiadomości że dający na przechowanie może
    ich pozwać (a chyba nawet oskarżyć - za "niekorzystne rozporządzenie
    majątkiem", czyli narażeniem go na ryzyko) prywatnie, mówi się trudno,
    ale podatek się nie należy :P

    Powinno dać się sprawdzić - zapis dołączający depozyt nieprawidłowy
    do PCC jest dość długo, ale wcale nie "od zawsze".

    Trzeba przyznać że *na dziś* nie słychać o masowym ściganiu
    za takie depozyty. Ale jest i druga strona medalu - tylko
    szybka decyzja ministra finansów zapobiegła kiedyś wytoczeniu
    masy postępowań podatkowych o sławne "samochody ciężarowe"
    bez homologacji (sporo przed wejściem do UE to było),
    kiedy pierwsza taka sprawa została "ewidentnie wygrana"
    przed WSA.
    No i o dowody (na rzeczone depozyty) nie tak łatwo, bo tajemnica
    bankowa nie pozwala robić "kontroli poszukującej".

    pzdr, Gotfryd