  • Data: 2009-07-14 06:00:16
    Temat: Re: Przekazanie własnego środka trwałego
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 13 Jul 2009, Borys Pogoreło wrote:

    > Pozwolę się podpiąć pod wątek z podobnym pytaniem.
    >
    > Co w przypadku, jeśli nie wciągnięto do EŚT pewnych składników majątku
    > podatnika w dniu założenia DG? I podatnik dowiedział się o tej możliwości
    > dopiero po jakimś czasie (w innym roku podatkowym)?
    >
    > Tak sobie ryję po tym art.22 i wychodzi mi, że jest to ujawnienie ŚT
    > zgodnie z art.22h ust.1 pkt 4. Z drugiej strony jest art.22e ust.1, który
    > odpowiednio grozi za niezaliczenie do EŚT rzeczy, które powinny tam trafić.

    Właśnie sobie odpowiedziałeś :)
    Hint: *CZYM* grozi?
    Ano - koniecznością korekty KUP. Z odsetkami.

    No to podatnik jedzie z obliczeniami:
    - w KUP zaliczono 0 zł, dokonuję korekty na 0 zł
    - doliczam odsetki w wysokości 0 zł
    - i to jest kwota korekty
    - wartość peceta w wysokości xxxx zł do amortyzacji

    Może być? ;)

    > Tylko czy to się odnosi do składników majątku podatnika zakupionych przed
    > założeniem DG, bo IMHO nie? (jak mógł zaliczyć, jeśli nie miał
    > działalności)

    Przecież zaliczenia do ST nie dokonuje się na podstawie zakupu,
    to jakieś nieporozumienie :|
    Podstawą zaliczenia do amortyzacji jest *rozpoczęcie użytkowania*!
    Data zakupu jest zupełnie bez znaczenia.

    Jak dziś kupisz peceta, ale będziesz go trzymał w pudełku aż do września,
    to nie masz prawa rozpocząć amortyzacji ani w lipcu, ani w sierpniu,
    a dopiero od października (ew. przy jednorazowej - we wrześniu)!

    > W powyższym mam na myśli przedmioty o wartości początkowej zarówno <3500zł
    > jak i >=3500zł.

    O możliwości zaliczania amortyzacji w miesiącu przyjęcia decyduje
    rodzaj - tylko jednorazową można tak zaliczyć, art.22f.3,
    jak ktoś sprzęt o WP 2258 zł podda "zwykłej" amortyzacji, to
    stosuje "zwykłe" zasady (czyli od miesiąca następnego po
    rozpoczęciu użytkowania).

    pzdr, Gotfryd