  • Data: 2006-01-12 10:10:10
    Temat: Re: Przegapilem przekroczenie progu VAT...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 11 Jan 2006, Hikikomori San wrote:

    > Tak troche pytanie z boku... czy ubruttowic dla sprzedawcy to znaczy
    > mniej wiecej tyle, co poplynac z kasa?

    Sprecyzuj.

    Przecież jak sprzedajesz towary, to od zakupionych towarów będących
    "na stanie" w momencie przekroczenia przysługuje odliczenie VAT:
    zapis jest w ustawie, nie wiem co w przypadku jak przeoczyłeś
    termin :]

    Natomiast *od całej reszty* to niestety, przykro mi... VAT tak
    działa. Jak jest ci potrzebne dajmy na to "500 zł na ZUS" to
    musi ono pochodzić z przychodu, a więc VATowiem musi z klienta
    zedrzeć 610 zł żeby mieć 500 zł "na ZUS".
    I to samo dotyczy wszystkich wydatków nKUP, dochodu który uzyskuje,
    penji płaconych pracownikom...

    VATowiec jest łupiony o wartość VAT, formalnie sprawa jest postawiona
    tak że musi złupić klientów (klienci są łupieni niby przez niego, ale
    podatnik pełni rolę rozbójnika pod przymusem :]).

    Natomiast jeśli chodzi o coś takiego że "był rachunek na 500 zł,
    klient zapłacił 500 zł i więcej nie zapłaci a ja muszę wystawić
    f-rę VAT 22%" to IMHO odpowiedź jest częściowo optymistyczna
    i wynika wprost z definicji podatku VAT oraz "obrotu" zdefiniowanego
    w ustawie o VAT: nowo wystawiona f-ra nie będzie musiała wykazywać
    kwoty "500 zł netto plus 110 zł VAT", lecz skoro OBRÓT wyniósł
    500 zł to onże prawnie zdefiniowany :) obrót podzieli się na
    409,84 zł netto plus 90,16 zł VAT, wyliczonych na podstawie jednej
    z kilku prawnie dopuszczalnych metod liczenia wartości podatku
    o danej stawce :) - IMHO nalepiej dla tych faktur przyjąć jedną
    z metod "od brutta" (albo jako X/1,22 albo jako X*"urzędowy
    współczynnik 1/1,22 wyliczony przez ministra"), akurat
    tak się składa ze zaokrąglenia na styk (o 0,02 grosza) przy
    500 zł nie "gryzą się" o cały grosz... ale przy innych kwotach
    będzie problem z zaokrągleniami przy liczeniu "od netta".

    Kto przeciw ?? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)