  • Data: 2006-03-06 10:07:29
    Temat: Re: Pozyczka pieniezna.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 4 Mar 2006, witek wrote:

> [...]
    [...]
    > Tak, należy sie US 2% podatku od umowy pożyczki.
    [...]
    > W kodeksie karno skarbowym są przewidziane jakieś tam kary,

    Ja bym tylko zaakcentował: ew. kara może dotyczyć *niezapłacenia
    podatku*. Nie braku pisemnej umowy :)

    Pisemna umowa pożyczki jest mało warta, znaczenie mają:
    - umowa notarialna (wg KC)
    - dowód spełnienia umowy, jeśli umowa została wykonana (też wg KC).

    Czyli jeśli umowy nie zawiera się notarialnie (ja się w zupełności
    zgadzam że dla omawianego przypaku pewnie nie ma sensu!) to nie
    liczy się umowa.
    Liczy się dokumentacja jej realizacji - czyli dowód przekazania
    pieniędzy!!!
    A to NIE JEST UMOWA!

    Drę się głośno i wyraźnie, bo im dłużej czytam grupę (a to już jest
    parę lat) to wyraźniej widzę że jakoś w Polsce nie ma zrozumienia
    dla słów którymi się posługujemy. Taka "umowa" na przykład.

    Umowa dowodzi że "umówiono się".
    I umowa pisemna, ustna albo na skinienie ręki że ktoś komuś
    coś pożyczy z mocy prawa jest nieważna.
    Więc nie należy się od niej podatek.
    Natomiast jak zostanie WYKONANA, czyli nastąpi WYDANIE przedmiotu
    darowizny - to TEN DOWÓD ma znaczenie dla udowodnienia podstawy
    opodatkowania!

    Nie umowa - jej WYKONANIE. Dowód wykonania się liczy, nie dowód umowy
    (jeśli nie jest notarialna).

    To tak jak z fakturami - faktura nie dowodzi niczego, poza zdaniem
    jej wystawcy[1]. Dowodem są protokoły odbioru, wydania, przyjęcia
    pieniędzy...
    [1] oczywiście poza przypadkiem kiedy odbiorca upoważnił wystawcę do
    dokumentowania jego woli - taki wypadek niedawno opisywano chyba
    w RP :)
    Ale wtedy dowodem był dokument upoważnienia...

    No to się rozpisałem :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)