    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Porblem s.c.
    Date: Sat, 29 Nov 2003 11:19:52 +0100

    On Sat, 29 Nov 2003, PiracyOEM wrote:
    [...]
    >+ Jest jeszcze jedna konsekwencja takiej sytuacji (wstąpienia do spółki). Z
    >+ tego co się oriętuję, to nowy wspólnik staje się solidarnie odpowiedzialny
    >+ za zobowiązania spółki. Tak jest w przpadku spółki jawnej (w KSH) i w KC dla
    >+ s.c.

    To ja sobie poprotestuję :)
    Solidarna odpowiedzialność dotyczy podmiotu pt. "spółka", przyjrzyjmy
    się co ją charakteryzuje:
    a. wspólnicy
    b. firma
    c. udziały

    Wg KC dopuszczalne formy zmiany spółki to są:
    - wystąpienie wspólnika (art. 871), oczywiście za "stare" zobowiązania
    "stary" wspólnik odpowiada :), chyba można domniemywać że za "nowe"
    już nie. Bynajmniej nie jestem przekonany, czy zgodnie z art. 868
    takie wystąpienie nie powoduje powstania "nowej" spółki (niezależnie
    od "prawa wystąpienia" - bo art. 871 tylko "pozwala" a nie odnosi się
    do kwestii czy to co zostanie to będzie nadal "stara" spółka) !
    - zmiana udziałów przez dopłatę. Jak najwyraźniej słusznie Slayer
    się przyczepił :), skoro KC nie pozwala "domagać się podziału"
    a co najwyżej "podziału zysków po roku obrachunkowym", to zmiana
    *w zakresie udziałów* jest możliwa acz jednostronna. Ale to nie
    dotyczy zmiany listy udziałowców !

    "Dojść" do istniejącej spółki IMHO można tylko jako spadkobierca,
    i to pod warunkami z art. 872 (nie wiem czy wszyscy zauważyli - znikła
    jedna z komplikacji spółki "osobowej" przy śmierci, pozostali
    wspólnicy mogą podejmować decyzje pomimo braku rozstrzygnięcia
    o spadku !)

    Zeznaję że pytanie z tekstem w stylu "a to niby jak dojdzie nowy
    wspólnik to mamy nadal starą spółkę ?" - w kontekście NIPu zresztą
    - pierwszy raz widziałem na .prawo :)

    Tu dość ważne zastrzeżenie: w przepisach przewidziano
    całkiem sporo zapisków dla "zachowania ciągłości" w znaczeniu
    "uznawania że nadal mamy do czynienia z tym samym podmiotem
    gospodarczym" (co skutkuje m.in. tym że może mieć ten sam NIP :))
    w razie zmiany *formy prawnej*. Tyle i tylko tyle :) Znaczy,
    że zmiana S.C. -> S.J., S.C. -> sp.z_o.o. itp. - owszem, mamy
    ten sam podmiot i "nowy" podmiot może ew. (wraz z tymi samymi
    wspólnikami :)) ew. odpowiadać za "stare" długi, IMHO.
    Takie zezwolenie do firmy jest np. w art. 43'7 K.C. oraz
    AFAIR (nie sprawdzałem) w przepisach dot. NIP.

    Ale dopóki spółka jest *osobowa* to zmianu składu osobowego
    powoduje (IMO) powołanie nowego podmiotu !

    Na początek: zmienia się firma...
    Po prawdzie KC jest przewrócony lekko z przeplotem i splątaniem,
    ale do twierdzenia jak niżej:

    >+ Więc, gdy na spółce ciąży zobowiązanie VAT, nowy wspólnik staje się
    >+ dłużnikiem.

    ...apelowałbym o pokazanie palcem jakiejś podstawy prawnej :)

    IMO *nie jest nią* art. 864 (odpowiedzialność solidarna), jako
    że IMO powstaje *inna* spółka....
    Albo ew. wskazanie w oparciu o co można (oprócz spadku) przystąpić
    do istniejącej spółki osobowej, czyli podważenie powyższego przekonania :)

    AFIK KSH nie obejmuje S.C., tak więc do rozważań nad KC zaglądanie doń
    sobie odpuściłem :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)