    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Podwyższenie kapitału zakładowego
    Date: Tue, 10 Jan 2006 10:29:23 +0100

    On Tue, 10 Jan 2006, my way wrote:

    > Użytkownik "Cavallino" <k...@...pl> napisał

    > cit-5 to nie podatek, nawet nie deklaracja ;)
    > i składa ją otrzymujacy należność, w momencie *wypłaty*
    > nie widzę więc związku z *osiągnięciem zysku*
    > ale może cos źle zrozumiałam?

    ...no widzę że tu się zgubię... chyba z różną polaryzacją
    wysyłacie swoją informację ;)

    Jeśli można raz jeszcze i poproszę o uściślanie:
    - mamy osobę prawną, sp.z o.o., dalej "OP"
    - mamy osobę fizyczną (dalej "OF") posiadającą udział w OP

    1. Mamy zysk OP. Tenże zysk został opodatkowany CIT w momencie
    jego wypracowania - zaiste nie mam pojęcia na jakim formularzu :)
    Możliwości sama podałaś: zysk bieżący, zysk ulokowany na kapitale
    zapasowym, zysk przeniesiony do kapitału rezerwowego.

    Tenże zysk opodatkowany był/jest *wprost* w momencie osiągnięcia
    jako dochód osoby prawnej, a nie dochód z udziału w OP!
    Znaczy - nasza OP ma lub miała zysk i on został opodatkowany CIT.

    Czy to się *zgadza*, tj. czy aby móc "wypłacić"[1] musiał być zysk
    i musiał być opodatkowany CIT ?

    [1] w naszym przypadku "wypłata" jest wirtualna, niemniej ma
    zastosowanie hm... "czynność równoważna".

    2. Mamy dochód OF. Tenże dochód powstaje w momencie kiedy majątek
    OP jest wydawany w jakiejkolwiek formie właścicielowi - w naszym
    przypadku właścicielem jest OF.
    Mniemam że dałoby się to wywieść wyłącznie z celowościowej wykładni
    prawa, ale ustawodawca był przezorny i zapisał literalnie :)

    Dochodowym OF.

    Nijak! IMO nijak oczwiście :), patrz niżej.

    > ten punkt akurat nie dotyczy podatku od dywidendy ;)

    Zgadza się, bo IMVHO zupełnie zbędzie sięgnęłaś po UoPDoOP...
    Jak na mój gust - mowa o art. 17.1.4 w powiązaniu z 17.1a.2 lub .3
    (zależnie czy S.A. czy spzoo) UoPDoOF!

    Przecież *udział* w OP ma OF - a nie inna OP.
    Jakby posiadaczem udziałów/akcji była inna spółka handlowa, to
    JEJ dotyczyłby art.10.1.4 UoPDoOP, ale w *jej* rozliczeniu (a nie
    tej w której podnosi się kapitał).

    Pasuje?
    Jak nie to poproszę większymi literami... ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)