  • Data: 2006-01-20 03:55:40
    Temat: Re: Podatki w Polsce a praca w USA
    Od: "Krzysztof Dulęba" <k...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    witek <w...@g...pl.spam.invalid> napisał(a):

    > Jeśli US nie dopatrzy się wyjazdu tymczasowego, przy
    > wyjeździe na 10 lat, będzie się trudno dopatrzeć, to
    > nic ci nie zrobi. Pieniądze zarobione przez osobę "nie
    > mieszkającą" w Polsce nie podlegają polskiemu
    > fiskusowi. Podejrzewam, że skończy się na oświadczeniu,
    > że pieniądze zarobiłeś mieszkając poza granicami.

    Dzięki, dobrze to słyszeć.

    > Osoby, które wyjechały za granicę "tymczasowo" a co się
    > z tym wiąże mają obowiązek z dochodów zagranicznych
    > rozliczać sie w Polsce, mają obowiązek wpłacania
    > zaliczki na podatek dochodowy. Już w tej chwili nie
    > pamiętam, czy co miesiąc, ale na pewno do 20-tego
    > następnego miesiąca po powrocie.

    Tak, jak robiłem sobie przed chwilą notatki z ustawy o
    podatku dochodowym od osób fizycznych, to sobie wypisałem
    m.in. art. 44, ust. 7, gdzie jest mowa właśnie o 19
    procentowej zaliczce płatnej do 20 następnego miesiąca po
    powrocie do kraju (paskudztwo, swoją drogą, bo potem
    trzeba się ubiegać o zwrot, tak?)

    > Z drugiej strony patrząc na przepisy kraju, w którym
    > mieszkają dorobki z Polski (czytaj z zagranicy) powinni
    > doliczyć do zarobków w "kraju" i tam zapłacić od tego
    > podatek uwzględniając oczywiście umowy u unikaniu
    > podwójnego opodatkowania.

    Brzmi rozsądnie. Tylko pewnie w takiej sytuacji w Polsce
    próg jest liczony od łącznych dochodów, więc przy naszych
    stawkach to się i tak sprowadzi do płacenia tutaj i
    pokazania zaświadczenia o zapłaceniu tam, dobrze myślę?
    Akurat tego sobie z ustawy nie wypisałem, bo przepisów
    regulujących dochody w Polsce gdy się przebywa za granicą
    było tyle, że ja już wolę z ewentualnych dochodów w
    Polsce zrezygnować dla świętego spokoju ;-)

    > Sa dwie metody rozliczania podatków z zagranicą.
    > Do jednej grupy należy USA, i UK, gdzie mamy obowiązek
    > doliczyć zarobki z zagranicy do polskiego dochodu
    > wyliczyć podatek, odliczyć podatek zapłacony za
    > granicą (na podstawie umów o unikaniu podwójnego
    > opodatkowania) i różnicę (zwykle niestety) dopłacić. I
    > o tej grupie tu mówiwmy.

    To będzie śmieszne, przy wyjeździe na 6 miesięcy i tak
    wpadam w 3 próg, a wtedy muszę dopłacić połowę tego, co
    już mi zabrali w Stanach, i to od razu po powrocie, w
    formie 19% zaliczki, z której odzyskam połowę.

    > ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (smakuje
    > jak zupa przyprawiona paczką chili)
    > oraz umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy
    > Polską, a drugim konkretnym krajem) (smakuje jak
    > roczna kiełbasa przechowywana na słońcu, można się
    > nieźle struć po przeczytaniu tych umów)

    Poszukam ich później, jutro rano trzeba iść na wykład ;-)

    Serdeczne dzięki za bardzo rzeczowe odpowiedzi.

    Pozdrawiam
    Krzysztof Dulęba