  • Data: 2006-01-20 03:17:03
    Temat: Re: Podatki w Polsce a praca w USA
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Krzysztof Dulęba wrote:

    > To w takim razie popytam jeszcze trochę. Zakładając, że
    > wyjadę na 10 lat i nie będę się przez ten okres rozliczał, to
    > co mnie może spotkać po powrocie do Polski?

    Podejrzewam, że nic.

    > Część podatków
    > się pewnie umorzy, ale czy aby nie będę musiał płacić
    > jakiegoś wyrównania za ostatnie 5 lat, gdy US stwierdzi, że
    > nie wie, skąd mam kasę na dom/samochód itd?

    Jeśli US nie dopatrzy się wyjazdu tymczasowego, przy wyjeździe na 10
    lat, będzie się trudno dopatrzeć, to nic ci nie zrobi.
    Pieniądze zarobione przez osobę "nie mieszkającą" w Polsce nie podlegają
    polskiemu fiskusowi.
    Podejrzewam, że skończy się na oświadczeniu, że pieniądze zarobiłeś
    mieszkając poza granicami.
    US czasmi dopomina się o poświadczenie czegoś takiego jak rezydentury w
    danym kraju. Czasami jest to łatwo załatwić, czasami gorzej, nie mówiąc
    o tym, że US nie ma żadnej podstawy prawnej do tego.

    > I czy w ogóle "można" się nie rozliczać? Nie mówimy tu o
    > ukrywaniu dochodów, tylko o zupełnym niedopełnieniu obowiązku
    > złozenia deklaracji. Jak to jest w praktyce traktowane w
    > odniesieniu do osób przez dłuższy czas przebywających za
    > granicą? Byłoby rozsądne być w takiej sytuacji wyłączonym z
    > tego obowiązku, ewentualnie po uprzednim zgłoszeniu wyjazdu,
    > ale co mówią przepisy?

    Osoby, które wyjechały za granicę "tymczasowo" a co się z tym wiąże mają
    obowiązek z dochodów zagranicznych rozliczać sie w Polsce, mają
    obowiązek wpłacania zaliczki na podatek dochodowy.
    Już w tej chwili nie pamiętam, czy co miesiąc, ale na pewno do 20-tego
    następnego miesiąca po powrocie.
    Pit-52 albo coś koło tego.
    Praktycznie nikt o tym nie pamięta i rozlicza się dopiero w kwietniu na
    pit-36. Za to też US może łupnąć,

    Osoby które wyjechały na stałe (z lekka traktowani jak obcokrajowcy),
    rozliczają się tylko z tego co ewentualnie zarobili w Polsce.
    Jak nic nie zarobili to nie muszą składać polskiego rozliczenia.
    Jak zarobili, to mają obowiązek złożyć pit, wpisując tylko i wyłącznie
    zarobek w Polsce.
    Z drugiej strony patrząc na przepisy kraju, w którym mieszkają
    dorobki z Polski (czytaj z zagranicy) powinni doliczyć do zarobków w
    "kraju" i tam zapłacić od tego podatek uwzględniając oczywiście umowy u
    unikaniu podwójnego opodatkowania.

    Tutaj parę uwag.
    Sa dwie metody rozliczania podatków z zagranicą.
    Do jednej grupy należy USA, i UK, gdzie mamy obowiązek doliczyć zarobki
    z zagranicy do polskiego dochodu wyliczyć podatek, odliczyć podatek
    zapłacony za granicą (na podstawie umów o unikaniu podwójnego
    opodatkowania) i różnicę (zwykle niestety) dopłacić.
    I o tej grupie tu mówiwmy.

    Druga grupa to Irlandia , Niemcy i parę innych, gdzie zarobki za granicą
    są zwolnione z opodatkowania w Polsce, a wpływają tylko i wyłącznie na
    wysokość progu pdoatkowego, który należy zastosować do zarobków z Polski.

    np. normalnie jeśli zarobiłeś 10 zł to zapłacisz 19% podatku
    jeśli zarobiłeś 10 zł w Polsce i 400 tyś w Irlandi to oczywiści wpadasz
    w 40% próg podatkowy, ale 40% zapłacisz tylko od tych 10 zł.

    > Właściwie to zaciekawił mnie ten temat. Można na ten temat
    > poczytać gdzieś więcej? Pewnie w kodeksie, tak? Kodeks
    > cywilny nawet mi się podobał, ale czy podatkowy jest w miarę
    > strawny?

    ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (smakuje jak zupa
    przyprawiona paczką chili)
    oraz umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską, a drugim
    konkretnym krajem) (smakuje jak roczna kiełbasa przechowywana na słońcu,
    można się nieźle struć po przeczytaniu tych umów)