    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Mon, 14 Jun 2010 19:17:27 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Podatek od niewybicia oka

    On Sun, 13 Jun 2010, Michał wrote:

    W sumie... w sumie korciło mnie, aby zaaplikować wersję odpowiedzi
    w postaci skróconej, jakby flejm załapał (a były szanse, że ktoś
    nie załapie *dlaczego* *tylko* "strat") to bylibyśmy na prhn ;)

    Ale niech będzie raz a dobrze.

    > A jeśli idę z kolegą w lesie i dzięki mnie on nie wybije sobie oka bo odsunę
    > jego głowę w ostatniej chwili czy nie powinien sąd ocenić kosztu ochrony oka
    > i on powinien od tego odprowadzić podatek dochodowy?

    Tylko jeśli odmówiłeś przyjęcia zapłaty, przy czym ten koszt nie
    jest określony przez "wartość rynkową" stanowiącą pensję bodyguarda
    wg cen rynkowych, co zdaje się sugerować ton Twojego postu (acz
    przyznaję że literalnie tego nie napisałeś), lecz jedynie "zwrot
    poniesionych strat", co dość jednoznacznie wynika z faktu iż Twoje
    zachowanie nie wynika z dobrowolnej umowy, ale jest nakazane ustawą:

    _117.html
    +++
    Art. 438
    Kto w celu odwrócenia grożšcej drugiemu szkody albo w celu
    odwrócenia wspólnego niebezpieczeństwa przymusowo lub nawet
    dobrowolnie poniósł szkodę majštkowš, może żšdać naprawienia
    poniesionych strat w odpowiednim stosunku od osób, które
    z tego odniosły korzyœć.
    ---

    > Bo wg mnie idąc tą logiką tak.

    Tak.
    Problematyczna jest jedynie sugestia "kosztów ochrony oka",
    a ściślej ich wysokości - z brzmienia Twojego postu ktoś
    mógłby wywnioskować, że chodzi o wydatek właśnie na "kogoś
    kto chroniłby to oko", a nie na "zwrot faktycznie poniesionych
    strat".
    Proszę mi tu wycenić *straty* poniesione przy okazji machnięcia
    ręką i przystępujemy do dzieła :|

    My tu mamy wprawę z próbami flejmów "czy od robienia
    dzieciom kanapek też mam płacić podatek", więc taka sugestia
    robi na czytelnikach za małe wrażenie ;|

    Jak już, to *dobrowolne* świadczenie w postaci przeprowadzenia
    staruszki przez jezdnię może stanowić większy problem (chyba,
    że da się znaleźć gdzieś w ustawie "o niedołężnych" stosowną
    podstawę prawną, nakazującą osobom trzecim udzielanie pomocy
    w takich przypadkach.
    Osobom trzecim, czyli przypadkowym przechodniom - zwracam uwagę,
    że w myśl ustawy Prawo o ruchu drogowym w przypadku opisanym
    w art.26.7:
    http://www.v10.pl/prawo/Kodeks,drogowy,-,Dzial,II,-,
    Ruch,drogowy,1.html#rozdzial2
    (przeczytać samodzielnie) takie działanie *ze strony kierującego*
    którego sytyacja dotyczy (mimo, że nie nakazane przepisem wprost)
    powinno dać się obronić jako "działanie we własnym interesie"
    (znaczy kierujący chce jechać, więc żeby krócej czekać przewleka
    staruszkę przez jezdnię), a więc nie podlegające podatkowi
    dochodowemu (coś co robi się "dla siebie" nie podlega).

    Masz jeszcze jakieś podobne pytania? ;)

    > Pozdrawiam

    Wzajemnie!
    - Gotfryd (który sam się nadziwić nie może, ile to zawikłań jest
    nawtykanych w podatki)