  • Data: 2005-11-10 23:58:05
    Temat: Re: Podateek od mieszkania w spadku
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 6 Nov 2005, Łukasz B. wrote:

    > Jednak US twierdzi inaczej, że nie dziedziczę mieszkania tylko 40%
    > całości masy spadkowej a sądowy dział spadku (który nastąpił po
    > postanowieniu o nabyciu praw do spadku) jest czynnością która ich nie
    > interesuje.

    No ja myślę że dla większości "przeciętnych ludzi" jest zaskoczeniem
    fakt iż przy spadku są dwie odrębne fazy (sam spadek w ktorym
    każdy dostaje stosowną część w każdej przysłowiowej śrubce stanowiącej
    spadek oraz dział spadku, czyli "ty bierzesz to a ja tamto" formalnie
    stanowiący rodzaj zamiany "ja ci oddam ćwierć mieszkania za pół
    samochodu") - i że one są OSOBNO opodatkowane RÓŻNYMI podatkami.

    Ale tak jest.
    Najpierw spadek podlegający pod podatek od spadków i darowizn,
    póżniej dział spadku podlegający pod PCC.

    > Czy rzeczywiście muszę zapłacić podatek de facto za innych
    > spadkobierców ?

    Nie "za innych"... może opiszę inaczej niż Slayer: dostałeś
    40% udziału w mieszkaniu.
    I jak chcesz *nie ruszać* tego stanu to nikt ci nie każe :(
    ale mieszkanie *twoje* będzie tylko w częsci.
    Ty być może podatku nie zapłacisz (też kiedyś było pytanie
    czy aby na pewno - bo zwolnienie jest na nabycie mieszkania
    a nie udziału w mieszkaniu !) ale jak inni muszą zapłacić
    to niech płacą...

    Taki jest stan "do końca 1. częsci rozliczania spadku" - czyli
    rozpczęcia jego działu.
    Jak już każdy dostanie swoją część w CAŁOŚCI spadku - to się
    okaże o kto chce z kim zamienić.
    I wtedy czasami w rachubę wejdzie inny podatek - PCC (ale jest
    dużo zwolnień, chyba nie podpadniesz).

    Fakt że "na logikę" zrobiliście dział spadku PRZED jego otrzymaniem
    nie świadczy że tak wolno, że to się liczy i że jest ważne.
    Formalnie - najpierw spadek, później dział.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)