eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiPierwszy samodzielny PIT w życiu - jaki i czy mogę odliczyć? › Re: Pierwszy samodzielny PIT w życiu - jaki i czy mogę odliczyć?
    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Pierwszy samodzielny PIT w życiu - jaki i czy mogę odliczyć?
    Date: Mon, 06 Apr 2009 18:27:30 -0500

    ozy88 wrote:

    > Dzięki. Co do PIT-37...
    > Dobrze, że napisałeś w które dokładnie rubryki mam wpisać dane, bo omyłkowo
    > wpisałem zamiast do rubrk 47 i dalej wpisałem dane do 39 i kolejnych.

    a czytać umie co jest napisane w wierszach?
    gdzie znalazł słowa "w tym umowy o dzieło i zlecenia".
    Bo na umowe zlecenia zdaje się zlecenie wykonywał i oba pit-11 dotyczą
    umów zleceń. Czyż nie?

    > Jestem
    > ciekaw czy jakieś poważniejsze konsekwencje mogłby mi grozić w przypadku,
    > wydaje mi się, niewinnej pomyłki?

    Op... od panienki w US, bo na koniec i tak wyszłaby ta sama kwota.
    Ale do US poprawić pit i tak bys sie pewnie musiał pofatygować.
    I kase byś we wrześniu zobaczył.

    > Co do pola 48 to otworzyło mi się okienko z wyborami podpunktów (w poleconym
    > przez Ciebie programie). Wybrałem podpunkt b, czyli 48b. Dobrze wybrałem?

    Ty wiesz ile hydraulik bierze za samo spojrzenie na zatkaną rurę, albo
    taksówkarz za samo trzasniecie drzwiami?
    A ty mi nie dość że każesz program uruchomić to jeszcze ustawę przeczytać.

    ODP. bez znaczenia w twoim przypadku.
    te podrubryczki są tylko i wyłącznie na potrzeby tego programu, żeby
    wykrzyczał jak wpiszesz za dużo, bo przy pewnego rodzaju usługach koszty
    są limitowane. Czyli nie można wpisać ile tam wyszło z sumy z pit-11 ale
    trzeba przyciąć do limitu. I tego limitu program własnie pilnuje.

    Jakbyś przeczytał art 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
    to umowę zlecenie znajdziesz pod 13.8 czyli 48g.

    Wpisz sobie na próbę 3000 zł w 48g, a potem w 48b i zobaczysz co się stanie.
    W 48b program cię skopie i wpisze tylko 2002.05, bo taki jest limit
    kosztów dla osób otzymujących przychody z pełnienia funkcji społecznych
    (art 13.5)
    W przypadku umów zleceń nie ma limitu wiec w 48g program pozwoli ci
    wpisać ile tylko chcesz, byleby to była suma z pit-11.
    Tak długo jak długo nie musisz wpisać więcej niz 1335 zł to nie ma to
    znaczenia gdzie wpiszesz.

    > Czy w PIT-37 na pewno nie muszę już niczego poza tym co napisałeś wypełniać,

    całą pierwszą stronę, w szczególności nip
    i podpisać na końcu w 138

    > zwłaszcza w kwesti tego zwrotu nadpłaconego podatku? Czy na pewno nie trzeba
    > tam zaznaczać żadnego ukrytego gdzieś pola mówiącego:
    > "[ ] Tak, proszę o zwrot nadpłaconego podatku" czy coś w ten deseń ;-) ?

    Nie. Jeszcze nie doszli do etapu gdzie trzeba się prosić o zwrot własnej
    kasy.

    > Co do NIP-3...
    > Kiedy jakiś czas temu oddałem pierwszy swój PIT

    PIT/NIP?

    (który ktoś mi wypełniał) to
    > pamiętam, że oddawałem także razem z nim informację o moim koncie bankowym
    > razem z numerem konta. Numer ten nie uległ zmianie. Czy w tym przypadku chcąć
    > odzyskać pieniądze z nadpłaconego podatku muszę jeszcze raz wypełniać i
    > oddawać NIP-3?

    Nie. Tak długo jak długo nic się nie zmieniło nie musisz składać nowego
    NIP-3.
    przy czym US i tak będzie miał to w d... i przyśle ci pocztą jak znam życie.

    > Z tego co widzę służy on do aktualizacji danych, a te się nie
    > zmieniły...

    Słusznie widzisz.

    > Przypomniałem sobie Twój poprzedni post, w którym pisałeś, że raczej nie ma co
    > liczyć na przysłanie pieniędzy na konto bankowe. Otóż u mnie było z tym
    > inaczej. Co prawda czekałem bardzo długo (nie pamiętam już ile dokładnie), ale
    > otrzymałem pieniądze wprost na konto bankowe. Dlatego liczę, że i w tym roku
    > będzie podobnie. No, to jak z tym NIP-3? Wypełniać go w końcu :-) ?

    To widać w twoim US się starają. W moim nie chcą.
    Narazie kasy nie odbieram. Odsetki lecą. jeszcze mi dwa lata zostały do
    przedawnienia.

    Nie wypełniać.

    > BTW: A swoją drogą. Jak to jest dokładnie z tym zwrotem podatku? Dlaczego on
    > mi się w ogóle należy? Czy tylko dlatego, że nie przekrocza on pewnej kwoty
    > powyżej której muszę zapłacić podatek czy ważny jest też mój wiek tudzież
    > status ucznia?

    Wszystkiego po trochę z wyjątkiem wieku i statusu ucznia.

    art 27 ustawy
    OBLICZONY PODATEK = 19% - 586.85 zl

    widzisz ten minus? a pobrali ci 19% i ten minus ci go teraz odda.
    Taki dobry prezent o wujka lenina dla mało zarabiających