  • Data: 2009-07-16 18:15:21
    Temat: Re: Opodatkowania "contractora" na wyjeździe poza UE
    Od: gonia <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Tomek napisał:

    > No to co z tymi angielskimi podatkami? Jeśli świadczysz zdalnie usługę z Polski,
    > to wystawiasz fakturkę NP i VAT rozlicza klient w UK.
    > Ale jeśli świadczysz usługę w UK, to powinieneś tam to rozliczać, analogicznie
    > do sytuacji świadczenia usługi dla krajowego klienta.
    >
    > Czy jest gdzieś jakiś przepis w UK albo jakiejś umowie PL z UK który mówi ze z
    tytułu
    > usług świadczonych na delegacji zagranicznej nie jesteś *tam* podatnikiem?
    > Albo że do 15 dni możesz się nie przejmować?

    A ja myślę, że troszkę zamieszałeś umowę o unikaniu podwójnego
    opodatkowania i ustawę ( dyrektywę) VAT.

    Jeżeli jesteś podatnikiem VAT polskim, w tym momencie bierzesz w łapkę
    ustawę VAT i czytasz, gdzie jest miejsce wykonywania usługi - i w tym
    momencie albo należy tę usługę opodatkować w naszym kraju, albo jej
    miejsce powstaje z drugiej strony. I o ile usługa jest wykonywana dla
    podatnika podatku od wartości dodanej (bo dyrektywa o takich podatnikach
    mówi - pomijając oczywiście na ten przykład tych, którzy są też wg
    dyrektywy podatnikami, a działalności nie prowadzą ( np zobowiązani do
    zapłaty podatku z tytułu importu towaru) to on te usługę sobie opodatkuje.
    W sytuacji, w której ten ktoś nie ma jak sobie opodatkować tej usługi,
    bo nie jest podatnikiem podatku od wartości dodanej, a miejsce
    wykonywania usługi jest po tej drugiej stronie, wówczas ty masz
    obowiązek zarejestrowac się jako podatnik tam. Ale, że przepisy
    europejskie wprowadzają rónież obowiązek na każdy kraj, ustalenia
    kwoty, nie mniejszej niz 10 000,00 euro, do której można byc zwolnionym
    z opodatkowania. I w takiej sytuacji - w zależności jaka kwota jest w
    danym kraju - korzystasz ze zwolnienia po drugiej stronie, opodatkowując
    jednak te transakcje wg naszej ustawy.

    Natomiast od strony dochodówki - ustawa o podatku dochodowym wg kraju
    ichniego w celu ustalenia obowiązku ograniczonego bądź nieograniczonego,
    i umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania. Wg większości umów- tak
    ogólnie , przychody z działaności gospodarczej należy opodatkować w
    kraju uzyskiwania tych przychodów , jeśli świadczone są poprzez położony
    tam zakład. A co jest zakładem w rozumieniu tych umów to jest dokładnie
    rozpisane.

    więc tak jak ktoś juz wcześniej stwierdził - sam fakt, że usiądziesz
    przez tydzień tam przy czyims biurku nie zrobi z ciebie - o ile nie
    będzie to twoim życzeniem , co jednak wiąże się z większą inwencją jak
    samo życzenie - podatnika angielskiego ( o ile dobrze zapamiętałam)