    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Odszkodowanie bez VAT czy z VAT - 60% odliczenia VAT
    Date: Wed, 20 May 2009 23:44:25 +0200

    On Wed, 20 May 2009, 'Tom N' wrote:

    > Czyli, przyciśnięta na grupie, chcesz uzyskac od TU 22% z 12 000 ale
    > twierdzisz, że 1440 jesteś w plecy.

    Ale nie napisała, że chce odzyskać CAŁY VAT.
    IMVHO rozumowanie byłoby słuszne - przepisy uniemożliwiają odliczenie
    części VAT, tym samym szkoda byłaby większa o nieodliczoną częśc.
    O ile tak jest.

    Bo moje wątpliwości wzbudza teza z postu:
    +++
    Samochód nie został w pełni zamortyzowany i zgodnie z przepisami jestem
    zobowiązana skorygować wartość VAT w deklaracji VAT - 7 czyli zwrócić
    do US ok. 1/5 wartości odliczonego VAT.
    ---

    Otóż IMVHO, o ile w przypadku sprzedaży lub podobnej czynności sprawa
    jest oczywista (i korekta VAT się "należy"), to nie widzę wypełnienia
    ustawowej przesłanki "przeznaczenia" przy wypadku!

    Odszkodowanie nie jest wynikiem "przeznaczenia", czyli *zamierzonej*
    czynności podatnika.
    Przyczyną utraty wartości jest wypadek - zdarzenie zewnętrzne.
    I ono jest przyczyną "zużycia" pojazdu (poza częścią pt. "wrak",
    której sprzedaż oczywiście jest opodatkowana i wszystkie wysoko
    umawiające się strony jak widzę są zgodne).

    Może wyjaśnię na przykładzie, co mi się nie podoba.
    ZAŁÓŻYMY, że podatnik ma jakiś ST, nie będący nieruchomością,
    wart >15 000 zł.
    Załóżmy, że nieubezpieczony (komplikacja z obowiązkowym
    ubezpieczeniem pojazdów może IMO wprowadzać mętlik).

    Podatnik odlicza 100% VAT, bo ma sprzedaż wyłącznie opodatkowaną.
    Po 2 latach ST - powiedzmy jakaś maszyna - ulega destrukcji,
    powiedzmy w ramach pożaru albo jakiegoś innego wypadku.

    Widzi ktos powód do korekty VAT???
    Cytat:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    +++
    4. W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastšpi
    sprzedaż towarów, o których mowa w ust. 2, uważa się, że towary te sš
    nadal używane na potrzeby czynnoœci podlegajšcych opodatkowaniu u tego
    podatnika, aż do końca okresu korekty.
    [...]
    8. Korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary
    i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały
    zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do
    użytkowania.
    ---

    IMO - zapisy j.w. (i okolic) wyraźnie wskazują na wymóg istnienia
    przesłanki "przeznaczenia".

    Jednocześnie przepis *nie odnosi się* (wcale!) do przypadku,
    kiedy użytkowanie ma status "zaprzestanie". Z przyczyn zewnętrznych.

    Kto przeciw - i dlaczego?

    > Z takimi metodami liczenia...

    Metody jak Metody, ja o Cyrylu ;)

    Bo dziwi mnie, ze nikt nie protestuje wobec braku "przeznaczenia"...

    Owszem, szkoda spowodowała przychod (z odszkodowania).
    Ale *szkoda* (wypadek), a nie *sprzedaż* lub czynność zrównana!
    Ten przychód to jest przychód uboczny, taki jak np. z odsetek
    bankowych - przy okazji czynności związanych z DG wpadł do kasy,
    ale ani nie jest przychodem "podstawowym" (sprzedażą w rozumieniu
    KPiR) ani "sprzedażą w rozumieniu VAT"!

    pzdr, Gotfryd