    From: BartekK <s...@N...org>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Odśnieżanie oa podatki
    Date: Thu, 26 Jan 2012 10:23:11 +0100

    W dniu 2012-01-26 09:50, Piotrek pisze:
    > Natomiast jest sprawą oczywistą, że ze względu na wolumen usług
    > utrzymanie porządku zamawiane przez gminę będzie tańsze niż zamawiane
    > przez poszczególnych mieszkańców. Nawet uwzględniając ewentualne "dowody
    > wdzięczności" dla zamawiającego, że tak to ujmę ;-)
    Przeliczając na metr chodnika - niekoniecznie. Jeśli mamy dwie opcje:
    - biorę miotłę/łopatę (którą już mam, pomijamy więc inwestycje w sprzęt)
    i sprzątam/odśnieżam własnoręcznie, to mamy koszt finansowy równy zero.
    Pojawia się koszt w postaci straconego czasu i zużytej energii własnej,
    ale to jest niewielki koszt po mojej stronie.
    - gmina musi uchwalić i ściągnąć podatek, zrobić przetarg, wyłonić
    oferenta i mu zapłacić, on musi kogoś zatrudnić i dać mu sprzęt,
    odprowadzić zus i podatek... Duże koszty finansowe, efekt bliżej
    nieokreślony co do jakości wykonanej pracy.

    Wg mnie - tam gdzie się tylko da, to lepiej zrobić coś samemu, niż
    zapłacić podatek/opłatę, której większą część zje koszt jej pobierania,
    urzędnicy, i podatki/zus od wykonania.
    Gorzej jest w miejscach gdzie już ktoś i tak "bierze za to pieniądze" a
    roboty nie wykonuje, i trzeba niejako "drugi raz" samemu robić. Tu
    trzeba walczyć. Przykład z własnego podwórka (chodnika) - chodnik
    szeroki, dopuszczone na nim parkowanie, strefa płatnego parkowania i
    jest zarządca strefy, miasto czerpie zyski z parkowania, własną uchwałą
    stwierdza "tam gdzie jest strefa parkowania płatnego, za sprzątanie
    odpowiada zarządca strefy", tyle że nikt nie sprząta a SM usiłuje
    wymusić sprzątanie na właścicielach posesji przylegającej (którzy nawet
    zaparkować nie mogą, nie płacąc)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173