    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Odp: Odp: Bioracy rzecz w uzywanie a podatek
    Date: Wed, 10 Sep 2003 23:22:39 +0200

    On Wed, 10 Sep 2003, O.S. wrote:

    >+ Użytkownik Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> [...]
    >+ > On Wed, 10 Sep 2003, O.S. wrote:
    >+ >
    >+ > >+ Użytkownik Gotfryd Smolik news [...]
    >+ > >+ > >+ Użytkownik Wioletta Pikorska <w...@j...com.pl> napisała:
    >+ > >+ > [...]
    [...]
    >+ > >+ > >+ > użyczenia to proponuje art 11 połączyć z art.16 pdof.bo to
    [...]
    >+ > >+ > >+ Twierdzisz, że to właściciel otrzymuje nieodpłatne świadczenie
    >+ > >+ > >+ oddając rzecz w użytkowanie? :-)
    [...]
    >+ > >+ Art. 16 ten hipotetyczny przychód określa, lecz nie stanowi, kto jest
    >+ > >+ podatnikiem - w każdym razie nie wynika to z brzmienia tego art..
    >+ >
    >+ > No toż Wiola proponowała "w połączeniu" :)
    >+
    >+ Po co łączyć, skoro art. 16 nic nie mówi, kto jest podatnikiem?

    "Za przychód z nieruchomości odstąpionych bezpłatnie ....
    uważa się wartość czynszową, stanowiącą równowartość czynszu, jaki
    przysługiwałby od tych osób...."

    *od tych osób*, a nie "wartość czynszowa którą ponosiłby
    podatnik".
    Nie, nie będę się dalej kłócił - chcesz to testuj swoją
    wersję :), ale najpierw doczytaj do końca.

    >+ > >+ Trzeba płacić podatek dochodowy od niewynajętego mieszkania? :-)
    >+ >
    >+ > Nie, bo wtedy przychód nie *może* wystąpić :)
    >+
    >+ A który przepis zabrania wynajmowania pustego mieszkania? :-)

    Ależ wynajem mieszkania to jest wynajem *pustego* mieszkania :)
    Oczywiście zakazu wynajmu mieszkania "z wyposażeniem" AFAIK
    również nie ma.
    Decyduje fakt *wynajmu*, czyli umowy na korzystanie.
    Ostrzegam: jak zaczniesz dywagować o istnieniu 'papierka'
    to rzucę całym K.C. (ciężki :>), tam jest definicja
    "umowy" :)

    >+ > Przy użyczeniu - jest zapis "forsujący" uznanie przychodu
    >+ > równoważnego najmowi; po jednej stronie art.11 i po
    >+ > drugiej - art. 16.
    >+
    >+ Nadal nie dostrzegam "strony" w art. 16, a jedynie definicję "wartości
    >+ czynszowej" i wyliczankę, gdy jej się nie ustala. Art. 11 wyraźnie wskazuje
    >+ podatnika w osobie biorącego rzecz w używanie; gdyby ustawodawca chciał to
    >+ zmienić, to w art. 16 miałby ku temu okazję.

    IMHO jakby ustawodawca chciał, to miał w art. 16 okazję zastosować
    taki sam sposób określania stron jak w art. 11 (wartość
    *otrzymanych* nieodpłatnych świadczeń).
    I wytłumacz mi, *po co* wobec tego miałby istnieć art. 16
    skoro wg ciebie jest w nim ta sama treść co w art. 11 ?

    [...]
    >+ > Jak dla mnie - to *również* wchodzi w rachubę :], a nie
    >+ > *wyłącznie*.
    >+
    >+ Po zastanowieniu jestem skłonny twierdzić, że jednak *wyłącznie*..

    No to podpisujemy protokół rozbieżności :)
    Do momentu aż ktoś znajdzie wyrok sądowy (najchętniej
    "ostateczny", czyli nie podlegający już apelacji)
    z interpretacją :)
    [dopisek: po napisaniu posta google znalazł co chciałem
    i mam na razie coś słabszego: interpretację u Becka.
    Wyroku już nie szukam, idę spać :>]

    [...]
    >+ Tak jak już pisałem: definicja "wartości czynszowej" i wyliczanka, kiedy jej
    >+ się nie ustala (plus coś o niemożności odpisania kosztów).

    O, dziękuję za naprowadzenie :)
    Chcesz powiedzieć że ustawodawca w tym samym artukule
    odnosi się do *dwu* podmiotów, nie rozróżniając ich ?
    Albo że *wolno* zaliczyć w koszty podatkowe koszty
    utrzymania mieszkania, które użyczamy komuś spoza
    rodziny ?

    >+ O podatniku -
    >+ moim skromnym zdaniem - ani słowa. Wg art. 16: przychód = czynsz, jaki
    >+ przysługiwałby dającemu od osób biorących w razie zawarcia umowy najmu z
    >+ tymi osobami, czyli określona, hipotetyczna *suma pieniędzy*, ale brak
    >+ przepisu, *komu* ten przychód będzie *naliczony* (o tym art. 11).

    :)
    Trudno, różnimy się opinią. Nie ukrywam że bywam
    omylny ;), więc jakiś wyrok sądowy albo *przynajmniej*
    interpretacja prawna [cięcie, znalazłem i poprawiam
    post - wskazanie niżej !]

    >+ > Bo jak dla mnie jest to zapis amerykańskiego podejścia
    >+ > do podatków (tak, tak, przy wszystkich wadach "naszego"
    >+ > systemu nie mamy jeszcze wdrożonych pewnych mechanizmów :>),
    >+ > mianowicie: "podatkowi podlega wszystko co *mogłoby*
    >+ > generować przychód" :]
    >+
    >+ Tak na szczęście nie jest, bo pustostany nie podlegają podatkowi

    Nie tak, źle ująłem :(, mea culpa.
    Każda *działalność* lub *umowa* mogąca generować przychód.
    Podobnoż za pilnowanie (nieodpłatne) dzieci kogoś spoza
    ścisłej rodziny można "tam" nieźle wtopić, bo *mogłaby*
    to robić niańka... Może teraz lepiej wyłożyłem ducha,
    bo z literą konceptu mi niezbyt wyszło :)

    [...]
    >+ czynsz nie generuje przychodu. W umowie użyczenia właściciel z definicji nie
    >+ ma przychodu, czyli nie może być podatnikiem (z definicji podatku
    >+ dochodowego); natomiast biorący lokal w używanie przez to, że lokal został
    >+ mu udostępniony - zgodnie z art. 11 - generuje hipotetyczny przychód w wys.
    >+ określonej w art. 16 (bo nie płaci za czerpanie korzyści z użyczonej
    >+ rzeczy).

    Wygląda przekonująco - poza miejscem w którym zaczyna się
    "hipotetyczny przychód"; dokładnie to samo można powiedzieć
    o wynajmującym :)

    O, EUREKA :)
    Zatrudniłem googla - i mam dla ciebie propozycję nie
    do odrzucenia:
    http://www.nieruchomosci.beck.pl/artykul.php?idart=1
    661

    +++++++++
    Zawarcie przez strony zamiast faktycznej umowy najmu umowy użyczenia ze
    względu na ewentualnš ucieczkę od fiskusa jest nie tylko złudne, ale wręcz
    nieopłacalne. W przypadku użyczenia nieruchomoœci przychód osišgajš obie
    strony kontraktu.
    --------

    Idź i kłóć się ze specem z Becka, bo ja już nie mam siły ;) !

    >+ Również pozdrawiam

    ..i ja raz jeszcze :)

    - Gotfryd