  • Data: 2006-02-23 09:42:23
    Temat: Re: Odliczenie dojazdów i US, czesne
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 22 Feb 2006, diana wrote:

    > Studiuję zaocznie, dostałam propozycję pracy na umowę-zlecenie

    To nie jest "praca".
    Albo to jest praca tylko umowa źle nazwana, a to zapowiada możliwe
    kłopoty ze stosikiem urzędów.
    Sugeruję się zdecydować czy masz umowę o pracę czy zlecenia
    i NIE używać tych nazw wymiennie.

    > i druga rzecz: czy mogę w tym wypadku odliczyć koszty przejazdu do/z pracy -

    "miejsca wykonywania umowy zlecenia" ;>

    > będę dojeżdżać do innej miejscowości (ok 50km, bilety PKS miesięczne imienne)
    > i do jakiej kwoty.

    Sprawa wygląda tak: podatnik uzyskujący przychody z umów osobistych,
    w szczególności o dzieło i zlecenia, ma możliwość zaliczenia w koszty:
    - ryczałtu w wysokości 20% przychodu
    To oznacza że po prostu na rachunku z dochodu brutto po odliczeniach
    (JEŚLI ktoś np płaci ZUS to najpierw go odliczy) liczy 20% i o tę
    kwotę obniża podstawę opodatkowaia.

    ALBO

    - wykazuje koszty na podstawie dokumentów ich poniesienia.

    Mi się wydaje że konieczność dojazdu do miejsca wykonania jest oczywistym
    kosztem i *można* go odliczyć, tylko trzeba się zastanowić czy to się
    opłaca...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)