eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiJak zakwalifikować zwrot przy braku faktury korygującej? › Re: [OT] [Blog ;-)] Re: Jak zakwalifikować zwrot przy braku faktury korygującej?
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Fri, 8 Jul 2011 09:19:15 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: [OT] [Blog ;-)] Re: Jak zakwalifikować zwrot przy braku faktury
    korygującej?

    On Wed, 6 Jul 2011, Piotrek wrote:

    > Czasami to ja wymiękam ...

    [...]
    > Dodatkowej pikanterii zdarzeniu nadaje fakt, że po odstąpieniu od umowy
    > sprzedawca powinien podjąć decyzję co należy zrobić z towarem będącym
    > przedmiotem transakcji (art. 567 §1 KC) - bez porozumienia nie można mu
    > towaru odesłać. No i został pacjent o tym poinformowany listem ZPO (odebrał)
    > oraz dostał trzy tygodnie bonusowego przechowywania. Następnie miał być
    > kasowany za składowanie.

    IMHO nic nie daje prawa do jednostronnego naliczania takiej opłaty,
    no może poza naciągnięciem art.5 KC.
    Zna ktoś korzystne rozstrzygnięcie inne niż wykazanie "realnych
    rzeczywistych udokumentowanych kosztów przechowywania", czyli
    odszkodowanie na zasadach ogólnych?
    Niewykluczone że w razie sporu to Ty musiał będziesz przedłożyć
    "kwity" skąd wzięła się wysokość kwoty. Fakt "wysłałem oświadczenie"
    może stanowić podstawę do żądania odszkodowania, ale nie określenia
    jego wysokości!
    Natomiast na mój gust w razie oporu można by przejrzeć KC, czy
    aby nie przysługuje prawo do złożenia do depozytu sądowego.
    Sąd już sobie kwity na wysokość należności znajdzie ;)
    (oczywiście oznacza to sporo papierkologii - zażądanie zastawu,
    ew. później egzekucja z przedmiotu zastawu jak sądowi wyjdzie
    że płacić trzeba a właściciel nie odebrał, nie pamiętam jaka
    jest kolejność obciążania stron).

    > Rzecz jasna odeślę mu towar na jego koszt (art. 567 §2), zakładając że zaszły
    > stosowne przesłanki. Bawić w fakturowanie za umowę przechowania

    Zwracam uwagę, że jest to czynność *jednostronna* - fakt, że takie
    czy inne zachowanie ma podstawy ustawowe (w KC) mniej lub bardziej
    szczegółowo opisane, w żadnym razie nie czyni z takiego zachowania
    (w tym depozytu, przechowania, zastawu) *UMOWY*!

    Rzecz jasna, dla VAT jest wprost zdefiniowane że "czynności
    zastępcze" traktuje się jak sprzedaż w rozumieniu VAT
    i czepiam się słówek :), niemniej... umowa to w żadnym
    razie nie jest.

    > Ręce i nogi opadają ...

    A tego to nie podważam, ja wyłącznie w sprawie formalnej :D

    > BTW, tak się zastanawiam kiedy powstałby obowiązek podatkowy przy takiej
    > (bezterminowej) umowie przechowania narzuconej przez kodeks cywilny?

    J.w. - to nie jest umowa.
    Nie chce mi się przeglądać w tej chwili ustaw, ale IMVHO ten fakt
    powinien skutkować powstaniem przychodu dopiero z chwilą uzyskania
    należności, a jej teoretycznego powstania (jak byłoby przy umowie).
    Momentu dla VAT nie kojarzę, więc nawet gdybał nie będę ;)

    > No bo
    > jeśli pacjent w końcu podejmie decyzję ażeby odesłać, albo cokolwiek to
    > wiadomo. Ale jeśli nie podejmie decyzji? Wtedy na koniec roku? po roku?
    > Jakieś pomysły? :-)

    Konieczność zajrzenia do UoPDoOF :)
    (pewnie w okolice "inne przychody", czyli .2 w artykule na temat
    przychodów z DG, chyba 14., znaczy art.14.2).

    pzdr, Gotfryd