  • Data: 2006-10-27 16:19:17
    Temat: Re: OC i badania techniczne samochodu - KPiR
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 27 Oct 2006, Tomek wrote:

    > Użytkownik "Marcin" <w...@p...fm> napisał
    >
    > Podłączę się do tematu...

    > A co, jeśli faktura wystawiona została na osobę fizyczną ?

    IMVHO - atakujesz w złym miejscu :)
    Przejrzyj archiwum, było wałkowane kilka razy (ale już dawno
    temu).
    Wnioski (nieobiektywne, bo akcentuję własny p. widzenia :)):
    1. elementem krytycznym i pierwszorzędnym jest czy na f-rze jest
    NIP. Sprawdź w przepisach - prawidłowa f-ra "na DG" MA MIEĆ
    NIP NABYWCY.
    2. drugim elementem wcale nie jest problem odliczenia VAT.

    > Czy można wrzucić w Dowody wewnętrzne w kwocie brutto ?

    Nie widzę takiej możliwości.

    Powód?

    Mamy dwie możliwości:
    a. podatnik twierdzi że nabycia dokonał w celu DG
    b. podatnik twierdzi że nabycia dokonał w celu innym niż DG.

    W przypadku "b" za rzadkimi znanymi wyjątkami, kiedy mowa o:
    - nabyciu ST
    - rozliczaniu "ułamkowym" wydatków na lokal wykorzystywany dla celów DG
    (zapisy pozwalające rozliczać na podstawie DW są w rozp. o KPiR)
    - innych przypadkach, kiedy wolno wystawić DW, w szczególności
    wzbudzającym pewne wątpliwości jednak istniejącym przepisie o zaliczaniu
    na podstawie *PARAGONU* (nie f-ry!) wybranych towarów (tylko
    biurowe i pomocnicze)
    - być może innym przepisach szczególnych, przy czym bardzo proszę
    o pochwalenie się *jakimi* - jak ktoś zna :)

    ...więc za tymi wyjątkami, oświadczenie że nabycie nie było dokonane
    na cele DG oznacza że wydatek... nie jest kosztem.
    Bo nie spełnia definicji z art.22 ! (proszę sprawdzić, NABYCIE musi
    być w celu dla którego jest uznawane za KUP, wydatek poniesiony
    w innym celu i później dopiero PRZEZNACZONY na cele powiązane ze
    źródłem dochodu nie jest nigdzie wymieniony w przepisach!).
    Niemożność odliczenia KUP jest przyczyną, niemożność odliczenia
    *również* VAT jest wtedy skutkiem.

    Pozostał nam przypadek "a".
    Jeśli na f-rze nie ma NIP to mamy jasność: faktura jest nieprawidłowa
    dla celów DG i z głowy.

    No to pozostał podprzypadek kiedy f-ra "tylko" nie zawiera firmy :)
    a samo imię i nazwisko.
    Z jednej strony - słuszna jest uwaga że w końcu przy 1-osobowej DG
    *podatnikiem* jest osoba, z tytułu firmy (DG) ale osobiście.
    Pewnym zastrzeżeniem z mojej strony jest pytanie: "wobec tego dlaczego
    podatnik NIE ZADEKLAROWAŁ przy zakupie, że f-ra jest na cele DG?"
    Oczywiście deklaracja ma formę podania firmy jako kupującego, a nie
    samego podatnika :) (który *również* ma prawo do zakupu na cele nie
    związane z DG).
    Przyznam że argument iż się czepiam :] rozumiem.
    Wskazuję tylko czego konkretnie (z p. widzenia przepisu) można by
    się przyczepić.
    W żadnym razie nie jest to samoistnie prawo do odliczenia VAT - co
    najwyżej można podważyć prawo do odliczenia wydatku z f-ry *w ogóle*,
    czyli ani w koszty ani odliczać VAT.

    pzdr, Gotfryd