  • Data: 2007-03-27 02:32:51
    Temat: Re: Nierozwiązywalna Zagadka??
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    news:1174946202.551338.93900@e65g2000hsc.googlegroup
    s.com...
    witek wrote:

    >Interesująca i zarazem ryzykowna opcja. Tak jak piszesz, jeśli kiedyś
    >wrócę, to mnie dopadną. A wykluczyć tego z całą pewnością nie mogę,
    >chociaż na chwilę obecną uważam, że nie chcę wracać. Być może kiedyś w
    >przyszłości np. postawić dom na Mazurach, ale to takie tam gdybanie,
    >które nie wiem, czy ma jakikolwiek wpływ na to o czym piszemy.

    Nie.
    Nie jak kiedys wrócisz, tylko jak wrócisz krótko po skończeniu nauki.
    Wówczas nie wybrniesz z tematu, że twój wyjazd był na czas nauki.
    Tak długo jak długo twój wyjazd miał charakter tymczasowy, tak długo jesteś
    zobowiązany płacić podatki w Polsce.
    Jeżeli po kilku latach postanowisz wrócić, to nikt ci nie zarzuci, że wyjazd
    by tymczasowy.
    Pojęcie ile to lat ma być jest subiektywne i raczej skończy się w sądzie jak
    już.

    Prawo duńskie ma się nijak do prawa polskiego.
    To że coś było "tam" niczego nie oznacza w Polsce.

    .

    >No więc podsumowując wygląda na to, że:
    >1. Styczen - Zasiłek dla Bezrobotnych
    >2. Luty - Kwiecien - Praca w Pogotowiu
    >3. Maj - Wrzesien - Praca w Danii (ponizej tamtego progu podatkowego)
    >4. Pazdziernik - Grudzien - Stypendium w UK

    Zacznij może od tego
    http://www.pit.pl/dochody-zagraniczne/index.php

    Punkt nr 1.
    ścigasz program z www.pity.pl
    Wybierasz zeznanie pit-36
    co zrobić ze styczniem i lutym to raczej wiesz.
    Niestety i z Danią i z Anglią w 2006 roku mieliśmy umowy o unikaniu
    podwójnego opodatkowania uwzględniające metodę proporcjonalną, czyli
    przeliczasz dochód na złotówki wyliczasz podatek, odejmujesz podatek
    zapłacony za granicą i różnicę zwykle odpłacasz.
    Zanim zaczniesz przeliczać na złotówki możesz odjąć kwoty wolne od podatku.

    Art. 21.

    1. Wolne od podatku dochodowego są:

    20) część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających
    czasowo
    za granicą i uzyskujących dochody ze stosunku pracy, z wyjątkiem
    wynagrodzenia uzyskiwanego przez członka służby zagranicznej,
    w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych
    poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz
    warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu
    w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu
    podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym była
    wykonywana praca; zwolnienie dotyczy dochodów nieprzekraczających
    rocznie równowartości trzydziestu diet, z zastrzeżeniem ust. 15,

    23a) część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających
    czasowo
    za granicą i uzyskujących dochody z tytułu:
    a) stypendiów - w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży
[...]
    kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium,

    widzisz różnicę.

    w pkt 20, możesz odliczyć tylko 30 dni (Dania)

    w pkt 23a) możesz odliczyć diety za każdy dzień otrzymywania stypendium.
    (Anglia)

    Może się jeszcze zastanowisz, czy w Dani to nie było stypendium.

    a) nie stypendium - pracowałeś, dostawałeś wynagrodzenie, za które sam sobie
    zapłaciłeś szkołę. Wyróżnikiem niestypendium może być to, że jakbyś
    przestał chodzić do szkoły to praca by pozostała

    b) stypendium - dostajesz za to, że chodzisz do szkoły, ale w zamian za nie
    masz jeszcze coś przepracować. Zerwanie ze szkołą jest równoznaczne z końcem
    stypendium i końcem pracy.

    Wysokość diet; Dania 324 korony, Anglia, 32 funty dziennie.

    Bierzesz teraz wypłaty. Każdą oddzielnie i odliczasz od nich w przypadku
    Danii 324 x 30 dni, w przypadku Anglii 32 razy ilość dni stypendium. Z
    której wypłaty to zrobisz wszystko jedno. Najlepiej z tej, z której kurs
    jest najwyższy. Wówczas "odliczysz" najwięcej.

    Resztę, o ile coś zostało przeliczasz na złotówki. Każdą wypłatę oddzielnie
    po kursie średnim NBP z dnia otrzymania wypłaty.

    To co ci wyszło wpisujesz normalnie w D.1 jako umowa o pracę w pierwszym
    wierszu (dania) Co do stypendium to głowy nie dam, albo w wiersz 1, albo 8.
    Ja bym wpisał w 1. Masz prawo uwzględnić polskie koszty uzyskania przychodu
    w wysokości sto ileś tam złotych za każdy miesiąc. Możesz przyjąć, że za
    każdy miesiąc w którym dostałeś wypłatę.

    W części H w polu 165 wpisujesz zapłacony podatek.

    No i dalej już jest bardzo pokrętnie bo jest mowa, że odliczenie nie może
    być większe niż proporcja między zarobkiem w Polsce i zagranicą i szczerze
    mówiąc nigdy mi się nie chciało tego przeliczyć, żeby to zrozumieć.

    Myślę, że jak skorzystasz z programu, który ci podałem to powinno się to
    samo policzyć.

    Na samym końcu usiąć i przewiń na ostatnią stronę i odczytaj ile musisz
    dopłacić.

    Na zakończenie poczytaj jeszcze gdzieś na temat pit-53, żeby wszystko było
    jasne.