eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiNauczyciel i działalność gospodarcza. Prosze o podpowiedzi. › Re: Nauczyciel i działalność gospodarcza. Prosze o podpowiedzi.
    From: Gotfryd Smolik <"G.S. Newsy"@stanpol.com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Nauczyciel i działalność gospodarcza. Prosze o podpowiedzi.
    Date: Tue, 17 Dec 2002 22:22:02 +0100

    On Mon, 16 Dec 2002, it was written:

    >+ Jestem nauczycielem początkującym wiec dostaje 600zł na rękę :( zmusza mnie
    >+ to do dodatkowych prac. W szkole poprosili mnie żebym pomagał w archiwizacji
    >+ danych w księgowości ale musze załozyc działalność. Bede odrzymywał z 3
    >+ szkół około 500zł razem. Mam teraz bardzo duzo pytać po przestudiowaniu
    >+ grupy.
    >+ 1. Czy to w ogóle bedzie mi sie opłacać czy prowadzenie firmy nie bedzie
    >+ wiekszym kosztem? Pracuje na pełny etat ale trzeba płacić ubezpiecznie
    >+ zdrowotne i czy coś jeszcze?

    Rozumiem że to "500zł na rękę" to płaca minimalna ?
    Wtedy nic więcej. I zdrowotne "wróci", o ile będzie z czego
    odliczyć :)
    Z zastrzeżeniem: jeśli z jakiegoś powodu nie dostaniesz
    całej pensji (bo np. zachorujesz) to... dopłacisz pełny ZUS !
    A to jest sporo jak wiesz :(
    Jakby 75% (czy ile tam na "chorobowym" się należy) było ponad
    ową płacę minimalną to ryzyko byłoby znacznie mniejsze (choć
    np. przy urlopie bezpłatnym...)

    >+ 2. Po przeczytaniu grupy doszedłem do wniosku ze nie mogę mieć ryczałtu. Czy
    >+ prowadzenie ksiegowości duzo czasu zajmuje? (ksiegowa znajoma by mi
    >+ pomogła). Bedą to 3-4 faktury miesiecznie.

    Przeżyjesz. Zakładam że nie jesteś hiperhumanistąantymatematykiem :)

    >+ 3. Czy bede watowcem czy nie? Jeżeli w roku zarobie 6000zł to ile mogę w
    >+ koszty firmy wrzucić?

    ?? VATowcem być przy tej skali nie musisz - ale sprawdź czy twój
    zakres DG przypadkiem nie przymusza do vAT (nie sądzę). Do odliczania
    kosztów nie ma to nic.

    >+ 5 Czy jak nie jestem vatowcem to też mogę koszty odliczać? Jak to jest z tym
    >+ watem właściwie?

    To jest osobny podatek !! "Dodatkowy", z tym że odlicza się go o ile
    występuje w koszcie. Na mój rozum - tobie ani szkole się nie opłaci
    żebyś płacił VAT, bo szkoła zdaje się jest podmiotowo zwolniona
    - prawda li to ?

    >+ 6. Jak określić działalnosć firmy? Bedę archiwizował dane i naprawial
    >+ komputery.

    No to określiłeś :)

    >+ 7. Czy jak bede chcial składać komputery dla ludzi to będzie duża róznica
    >+ w papierkach ?

    Dopóki łączny obrót, ilość operacji i klientów nie przekroczy limitów
    - żadna. Znaczy: tyle wpisów w ewidencjach oraz księdze ile zakupów
    i sprzedaży.

    >+ 8. Czy kasa fiskalna bedzie potrzebna?

    Do limitów j.w. nie. *Zdaje się* (poszukaj rozporządzenia): 40000zł
    sprzedaży, 50 faktur i 20 klientów "fizycznych".

    pzdr., Gotfryd