eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiMoze NTG... czy moge kupic cos on-line na paragon a pozniej chciec fakture na firme? › Re: Moze NTG... czy moge kupic cos on-line na paragon a pozniej chciec fakture na firme?
  • Data: 2007-07-24 08:54:57
    Temat: Re: Moze NTG... czy moge kupic cos on-line na paragon a pozniej chciec fakture na firme?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 23 Jul 2007, t...@o...pl wrote:

    > A ja kilka rzeczy już tak kupiłem, bez zamysłu "oszukiwania".
    > Po prostu stwierdziłem że coś może być kosztem,

    ...to OK, sprzedawca jest sobie sam winien, że nie spytał na
    jaki cel kupujesz (patrz niżej), bo rzeczywiście nie ma zakazu
    zakupu czegoś w celu DG bez zaliczenia tego w koszty...

    > albo że jednak
    > na cele DG to przeznacze - wtedy wycieczka po fakturkę i jush

    Jeśli piszesz o zaliczeniu w koszty "bezpośrednio" czegoś, co nie
    zostało zaliczone na podstawie przepisów szczegółowych (konkretnie
    mam na myśli ST i zaliczanie amortyzacji - bo tam prawo do zaliczenia
    w KUP daje samo "bycie właścicielem"), to takie postawienie sprawy
    pozbawia podatnika prawa do zaliczenia w KUP :>

    Fakt "przeznaczenia na cele DG" nigdzie nie jest wymieniony w ustawie
    jako uprawnienie zaliczenia w koszty - warunkiem jest *nabycie
    w celu*!
    Nabycie w innym celu (konsumenckim), a dopiero później przeklasyfikowanie
    "przeznaczenia" tego nabycia na cele DG, nie uprawnia do ujecia
    wydatku w koszty :)
    W szczególności zmiana przeznaczenia "wyposażenia" (czyli ST podatkowo
    traktowanych jako "zwykły koszt") nie uprawnia do zaliczenia w KUP!

    Sam bym tego nie wymyślił :], jak zaczynałem pisywała to doradczyni
    - Orka, która wszelkie taki pomysły kasowała prośbą o podanie podstawy
    prawnej :>
    Zacytuję:
    +++
    Art. 22
    1. Kosztami uzyskania przychodów sš
    koszty poniesione w celu
    ^ ^ ^
    osišgnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia Ÿródła
    przychodów, z wyjštkiem kosztów wymienionych w art. 23 [...]
    ---

    Prawo nie pozwala na zaliczenie w KUP czegoś, co nabyło się
    *w innym celu*, chyba że istnieje przepis szczegółowy.

    Dlatego piszę, ze jako sprzedawca (na Twoje szczęście nie sprzedaję
    nic w roli sklepu :)) na każdej fakturze pisałbym (po uprzednim
    zapytaniu nabywcy) odpowiednio "nabycie w celu konsumenckim" albo
    "nabycie w celu gospodarczym lub zawodowym", a jakby f-ry nie
    chciał to oświadczenie bym brał na numer seryjny towaru ;)

    pzdr, Gotfryd