eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiMeldunek w Polsce - firma w Niemczech... Pytanie do fachowców › Re: Meldunek w Polsce - firma w Niemczech... Pytanie do fachowców
  • Data: 2004-11-29 10:03:34
    Temat: Re: Meldunek w Polsce - firma w Niemczech... Pytanie do fachowców
    Od: "gosc" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Jeśli byłoby to możliwe, prosze o pomoc w następującej kwestii.
    > Moja znajoma ma firmę w Niemczech, w której wykazuje roczny dochód ponizej
    > 15.000 euro. Na stałe jest zameldowana w Polsce, w Niemczech ma meldunek
    > tymczasowy, tam również odprowadza podatek dochodowy. Miesięcznie
    przekazuje
    > 500 euro na utrzymanie rodziny w Polsce (choć nie wiem, czy to jest akurat
    > istotna informacja w tej sprawie). Czy mimo tego, że jej firma jest
    > opodatkowana w Niemczech, musi ona zgłaszać cokolwiek w polskim urzedzie
> [...]

    z gory mowie ze specem nie jestem

    z tego co wiem kluczem jest ustalenie, gdzie dziewczyna jest rezydentem -
    najprostsza zasada mowi, jest rezydentem w tym kraju, gdzie przebywa w roku
    dluzej 185 dni - ale mozna mieszkac np w niemczech dluzej niz 185 dni ale
    byc rezydentem w polsce, jesli centrum zainteresowania jest polska, np. ma
    sie meza, dzieci w polsce, ma mieszkanie w polsce, utrzymuje stale kontakty,
    regularnie przyjezdza itp.

    przepisy mowia o mieszkaniu, a nie o zameldowaniu, ale wtajemniczeni mowia,
    ze a) lepiej jest sie wymeldowac calkowicie w polsce b) przechowywac jakies
    dokumenty, ktore by potwierdzaly, ze rzeczywiscie bylo sie ponad pol roku w
    danym roku w niemczech (np. bilety lotnicze, oplaty za czynsz, umowa najmu
    mieszkania itd).

    jak juz sie ustali gdzie jest sie rezydentem, trzeba poczytac umowe o
    unikaniu podwonego opodatkowania z niemcami, z tego co wiem mowi ona mniej
    wiecej cos takiego:

    - jesli jestes rezydentem w niemczech i w polsce nie masz zadnych dochodow,
    to martwisz sie tylko niemieckim fiskusem

    - jesli jestes rezydentem w polsce i masz dochody i w polsce i w niemczech,
    to masz dwie mozliwosci (i troche nie bardzo wiadomo od czego zalezy wybor)
    a) albo w niemczech placisz podatki od niemieckich wplywow, a w polsce od
    polskich, ponadto na zeznaniu (pit 36) wpisujesz dochody niemieckie, ale nie
    po to by zaplacic od nich jakikolwiek podatek (uwaga nie kazda umowa z
    kazdym panstwem ma taka zasade!! ale z niemcami tak), a by ustalic, ze twoja
    skala podatkowa od dochodow polskich to nie 19% a powiedzmy 30% (wyzszy
    prog)
    b) odbierasz niemiecki podatek na koniec roku i calosc opodatkowujesz w
    polsce (to uwaga dla osob ktore odbieraja niemiecki podatek, a zapominaja o
    uwzglednieniu go w polsce - us moze delikwenta powaznie wziasc pod lupe)

    - jesli jestes rezydentem w niemczech i w polsce masz jakies dochody, to w
    polsce placisz tylko podatek od tych dochodow (ograniczony obowiazek
    podatkowy), a calosc rozliczasz w niemczech wg ich zasad

    generalnie nie rezydentami w polsce (mimo ze sa polakami) zajmuje sie Drugi
    Urzad Skarbowy w Warszawie (i tam sklada sie zeznania w wiekszosci
    przypadkow), stad moze warto ich sprobowac podpytac, bo powinni miec
    doswiadczenie (jak jest z jakoscia obslugi i czy da sie na telefon nie wiem,
    ale obserwuje, ze od jakiegos czasu jakosc obslugi poprawia sie w USach
    troche wiec moze warto sprobowac podzwonic)

    polecam jednak sie wymeldowac w kraju, tym bardziej, ze zgodnie z przepisami
    jesli nie mieszka sie w danym miejscu dluzej niz 6 mc to i tak istnieje
    obowiazek wymeldowania

    gorzej jesli ta osoba ma meza i dzieciaki w kraju, to moze jednak powinna
    byc rezydentem w polsce

    niektore panstwa wydaja takze certyfikat rezydencji (ale czy niemcy daja cos
    takiego nie wiem), jesli by dostala to zawsze zabezpieczenie, by traktujac
    sie jako rezydenta w niemczech, nikt sie pozniej nie przyczepil (a
    przynamniej mniejsze ryzyko), ze jak to powinna byc rezydentem w polsce

    generalnie jednak warto byc rezydentem zagranica w kraju gdzie sie pracuje

    gdybys dowiedzial sie wiecej czegos ciekawego, to podziel sie na grupie