    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Linux.. podatek... A moze by tak z drugiej strony?
    Date: Tue, 8 Jul 2003 22:59:30 +0200

    On Mon, 7 Jul 2003 emssik@trex. wrote:

    >+ Witam,
    >+
    >+ Dosyc glosno bylo swego czasu na temat koniecznosci placenia podatku od
    Darmowego
    >+ oprogramowania.

    Jednorazowej skutecznie zabitej śmiechem (na szczęście) akcji US !

> [...]
    >+ opdowiednikami ich drogich i komercyjnych odpowiednikow, na stan, podonie jak to
    >+ mialo miejsce z owym uzywanym komputerem?
    >+ Rozumiem iz w tym wypadku, dzieki nadgorliwosci (zeby nie powiedziec totalnej
    >+ bezmyslnosci i glupocie), co po niektorych urzednikow, mozna sobie wliczyc w Koszt
    >+ Linuxa po cenie Windowsa... No bo jesli fizycznie taki np. Linux jest darmowny,
    ale
    >+ dla celow Podatkowych potrafi byc jednak przez co niektore osoby uznawany za cos
    >+ komercyjnego o wartosci Windowsa, to powinno to dzialac chyba w obie strony :)

    Oczywiście, znaczy: "oczywiście powinno działać jednakowo
    w obie strony" !
    Znaczy: *jeśliby przyjąć* logikę rozmytą jak wyżej to:
    - przedsiębiorca uzyskuje darowiznę o wartości równej wartości
    przykładowego Linuxa. Znaczy: ma koszt i przychód o tej samej
    wartości. Oczywiście jeśli postanowi amortyzować niejednorazowo
    (a co gorsza wartość "ekwiwalentu" tak wyjdzie, to musi !)
    to przychód ma "zaraz" a koszt "stopniowo" :>
    - jeśli się mylę i nie byłby to przychód, a być może *równocześnie*
    z przychodem - jeśli wartość darowizn łącznie w okresie iluś
    tam (3 lub 5) lat przekroczy 1000 zł - to oczywiście podatek
    od darowizny się należy ! AFAIR - w odróżnieniu od PCC taki
    podatek kosztem nie jest :]
    - niezależnie od tego należy rozpatrzeć sprawę VAT. Jeśli darczyńcą
    jest podmiot krajowy będący podatnikiem VAT - to oczywiście
    odprowadzenie VATu od darowizny byłoby na jego głowie. Ale
    jeśli jest to import darowizny :], to VATowiec powinien sam
    taki VAT naliczyć i odprowadzić !
    A nie-VATowiec... to chyba nawet importu prowadzić nie może
    (nie chce mi się zaglądać do ustawy, ale tak coś podejrzewam
    że źle ująłem - pewnie taki "wyczyn" jest wyłączony ze zwolnienia
    z VATu, więc "niechcący" niepodatnik jest podatnikiem czyli
    nielegalnie nie odprowadza VAT i nie składa VAT-7. Wrrr... :])

    >+ Zdaje sobie sprawe, ze moje rozumowanie z punktu widzenia logiki i normalnego
    >+ myslacego czlowieka, jest pozbawione sensu :)

    Mocno !!
    :)

    >+ Ale zastanawiam sie, jak by to
    >+ wygladalo w naszej chorej rzeczywistosci, w gaszczu naszych
    >+ niezrozumialych i niejasnych przepisow.

    Ależ one są jasne: od wszystkiego co zrobisz oraz wielości
    tego czego nie zrobisz należy się podatek :[

    >+ Pokusi sie ktos o odpowiedz? :)

    Jak wyżej ! Czekam na komentarze :]

    [...]
    >+ Btw. Prosze pamietac iz sprawa podatku od wolnego oprogramowania wcale nie jest do
    >+ konca rozwiazana, z tego co pamietam interpretacja MF, tak naprawde pozostawila
    >+ wolna reke USom w tej kwestii...

    "Informacja" to mały pikuś.
    Przegrali w sądzie - i to jest argument :)
    Jak to rzeczniczka CHIPa powiedziała ? "nie ma lepszego miejsca
    do lokowania pieniędzy niż nienależnie ściągnięty podatek, trzeba
    tylko mieć bogatego wujka który zasponsoruje nas aż do wygrania
    procesu; my mamy niemieckiego CHIPa !" :>

    pozdrowienia, Gotfryd