    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Limit VAT 10.000 Euro - jaki kurs
    Date: Wed, 11 Jan 2006 23:00:14 +0100

    On Wed, 11 Jan 2006, du hast mich gefragt wrote:

    > Wg mnie nie jest.

    ...inaczej nazwa "grupa dyskusyjna" utraciłaby sens :)

    > A co tu uściślać? Mamy rok 2006 - liczy się obrót w 2005 - przepis jest
    > napisany w miarę jasno.

    Oczywiście.
    Skoro obrót *dotyczy* roku 2005 to powinien być *wyrażony* w przeliczniku
    który tego roku dotyczy.
    Zauważ co pisałem: masz jakiś obrót z roku 2005, usiłujesz *wyrazić go*
    w "urzędowych euro".
    Z twojego opisu wynika iż uważasz że na pytanie "jaki przychód
    wyrażony w Euro" osiągnąłeś w roku 2005" zadane:
    - 31.XII.2005 dasz odpowiedź "A"
    - w roku 2006 dasz odpowiedź "B"
    - w roku 2007 dasz odpowiedź "C"
    -...i tak aż EU przyjmiemy :>
    Przecież to jest nonsesnowne: jeśli np. przepis stanowi że np.
    przy transakcji walutowej dla celów księgowania przyjmuje się
    (przykładowo) kurs z dnia wystawienia f-ry - to przyjmuje
    się TEN kurs i kropka. Nawet jak za 7 lat ktoś spyta "ile
    złotych poszło w koszty z tej faktury" - to podasz wartość
    wyliczoną na *tamten* dzień, dzień kiedy przeliczałeś!

    Więc jak kwota dotyczy roku 2005 - to musi być wyznaczona
    według wartości dotyczącej roku 2005!
    I nie może być tak że w roku 2007 ktoś powie że przychód
    wyrażony w EU był INNY! - on był wyliczony *w* 2005 roku.

    To czy WYNIK, czyli wyliczona *w* 2005 roku wartość służy
    do określenia limitu czegokolwiek w roku 2006/2007 czy
    2012 musi być *bez znaczenia* - skoro *raz* określono że
    przykładowe 40120 zł to było 9872 EU[1] - to *zawsze* musimy
    mówić że to BYŁO 9872EU, obojętnie czy tekst:
    "w roku 2005 przychód wyrażony w EU wynosił...."
    napiszemy w roku 2006 czy 2007!

    Przecież to nonsens żeby do kwoty dotyczącej roku 2005
    brać przelicznik który w tym roku nie obowiązywał!

    Zauważ: kwota dotyczy roku 2005 (w przepisie jest
    "roku poprzedniego"), a NIE 2006.
    Roku 2006 dotyczy *wyłącznie* wniosek czy limit został
    *w roku 2005* (poprzednim) przekroczony.
    I to przekroczenie musi mieć miejsce *w* 2005!

    Może ułatwienie przez komplikację... ;)
    Załóżmy że ktoś napisze przepis "podpadnięcie pod VAT
    liczy się wh kwoty sprzed 2 lat".
    I przemyśl na spokojnie. Czy w roku 2006 będziesz uważał
    że ten limit za 2005 to było "X" a w roku 2007 ZMIENISZ
    swoje twierdzenie, mówiąc że to jednak było Y?
    Ta sama zasada - że kwoty *za* 2005 rok dotyczy przelicznik
    obowiązujący *w* 2005 - dotyczy stanu "na dziś".

    [1] - przelicznik "z kapelusza", nie wyciągałem kalkulatora :)

    > Jedyna wątpliwość

    ...to osobna sprawa :)
    Jak piszący ustawę zakładał że bez nowelizacji dotrwa ona
    choćby tylko do wejścia do "łańcucha" to był wyjątkowo
    niepoprawnym optymistą... :>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)