  • Data: 2003-07-09 19:44:02
    Temat: Re: Kwoty na fakturze a zaokrąglenie :-(
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 9 Jul 2003, TELESFOR wrote:

    >+ Witam serdecznie
    >+
    >+ Czy są (a jak tak to gdzie) przepisy dotyczące stosowania zaokrągleń
    >+ wartości na fakturach vat?

    To wynika z kolejności liczenia oraz przyjętej podstawy do obliczeń
    na fakturze. Z kolejności liczenia w ten sposób, że wykazuje się
    kwoty w całych groszach - więc oczywistym jest że suma VATów
    od każdej pozycji może nie być taka sama jak VAT z sum poszczególnych
    stawek procentowych; przyjęcie podstawy brutto i netto powoduje
    taki sam skutek.
    Wedle mojej nalepszej wiedzy co najmniej trzy sposoby liczenia
    VATu są poprawne, mimo że mogą dawać *różne* wyniki ! Batalie
    o podstawy prawne były na grupie razy kilka, nie są wcale trudne
    do znalezienia :)
    Konkretnie:
    - nie ma przeciwwskazań do podsumowania łącznej kwoty VAT wykazanej
    od każdej pozycji na fakturze
    - nie ma również przeciwwskazań, aby jako VAT należny wykazać
    sumę kwot obliczonych z sum wartości netto dla poszczególnych
    stawek

    Rozporządzenie tylko nakazuje aby były wykazane *zarówno*
    wartości VAT, jak i VAT od kwoty przypadającej na każdą
    stawkę - *oraz* VAT łączny. Nie zmusza do wyboru które
    pozycje chcemy podsumować jako "łączne" :), mamy wolną
    rękę :)
    To nie wszystko:

    - nie widać również przeciwwkazań, aby - skoro rozporządzenie
    to dopuszcza - liczyć VAT od wartości brutto.
    Niezależnie od rozporządzenia, gdzie jest wzór na wyliczenie
    netto i podatku z brutta (jakby kto nie umiał wyprowadzić :))
    to jeszcze gdzieś jest dopuszczone obliczenie przez *mnożenie*
    kwot przez z góry wyliczone współczynniki (które już są
    zaokrąglone) - tylko nie pamiętam gdzie to jest :[, ale
    jeszcze bardziej komplikuje kwestię sprawdzenia "czy dobrze
    policzono VAT" :)
    Mało, jeśli faktura jest wystawiana na podstawie paragonu
    z kasy fiskalnej to *musi* być przyjęta metoda "od brutta",
    aby raport z kasy zgadzał się z sumą w ewidencji VAT !

    >+ Chodzi mi mianowicie o to, że jedni zaokrąglają każdą pozycję faktury do 2
    >+ miejsc po przecisnku a inni zaokrąglają dopiero końcową wartość....

    IMO (zdecydowanie) jedni i drudzy robią *dobrze* !
    I np. jeśli ktoś ma program "do wprowadzania faktur" to tenże
    program *musi* umieć dopuścić wprowadzenie wartości które
    "wychodzą" przy dowolnym z ww. algorytmów ! - nie może z góry
    założyć że będzie liczył (lub sprawdzał) jednym z nich.
    Przykładowo - fakt że ktoś wystawia fakturę "dla firmy" wcale
    nie znaczy że owa f-ra nie "pójdzie przez kasę" - f-ry
    "dla firm" *nie muszą* iść przez kasę, ale *mogą*.

    >+ Jedno kwotę 1,856 zaokrąglają do 1,86 a inni po prostu 1.85 ??????

    A to inna sprawa i daryjusz już poświecił objaśnieniem :)
    z wiadomego rozporządzenia.

    >+ Czy sa jakies przepisy w tej kwestii?

    Oczywiscie.
    1. ustawa o VAT
    2.
    Rozporzšdzenie ministra finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie
    wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług
    oraz o podatku akcyzowym. Tam jest lista "co ma być na fakturze"
    którą komentowałem w kwestii dowolności wyboru danych bazowych :)

    Do rozporządzenia były nowelizacje, co najmniej jedną (z 18.XII.2002)
    mam na HDD !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (DG, VAT)