    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Korekta VAT
    Date: Wed, 13 Dec 2006 01:14:23 +0100

    On Sun, 10 Dec 2006, Budzik wrote:

    > Witam
    > Taka sytuacja - producent sprzedawał pewien towar ze zła stawka VAT, teraz
    > sie zorientowano i wysłano korekte za 3 lata wstecz! Korekte dostał
    > hurtownik który, jak rozumiem, równiez ma obowiazek wystawic taka korekte
    > sklepom detalicznym.
    > I teraz pytanie - rzeczywiscie hurtownik musi wystawic taka korekte

    Na to wskazuje.
    Co miałoby zwalniać od wykazania prawidłowej stawki f-ry?

    > i czy sklep ma obowiazek taka korekte przyjac,

    A dlaczego nie?

    > zwlaszcza biorac pod uwage to, ze
    > przeciez towar został juz dawno sprzedany i klienci nie doplaca brakujacej
    > kwoty VAT.

    Wytłumaczę bardziej po polsku, choć nie wiem czy dość przekonująco :)
    Skąd mamy wiedzieć jak były sformułowane umowy?

    > Jak taka korekta powinna byc wystawiona przez hurtownika, zeby zarówno
    > hurtownik jak i detalista nic na przyjeciu takiej korekty nie stracił?

    IMO tego się nie da.
    *KTOŚ* musi stracić, żeby budżet mógł zyskać - popatrz na to tak,
    że każdy podatek jest "stratą" (dla kogoś).
    To kto *powinien* stracić IMO wynika właśnie z umów.
    Jeśli żadnych regulacji nie ma, to IMO zasady regulują ustawa o cenach
    (że cena jest domyślnie brutto) i o VAT (że obrót to cena z podatkiem).
    Stracić wtedy powinni wszyscy, a ściślej każdy kto wykazał zaniżoną
    kwotę podatku - skoro wszyscy (wykazali) to wszyscy (powinni stracić)!
    Nikt nie kazał sklepowi wystawiać f-r ze złą stawką, prawda? - oczywiscie
    z tego NIE wynika, że sklep ma przyjąć f-rę "podwyższoną o VAT".
    Ale "stratę VAT" wynikłą z własnej prowizji oczywiście powinien ponieść
    sam!
    Coś sie nie zgadza? ;)

    pzdr, Gotfryd