eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiKomputer w koszty, czy amortyzacja?Re: Komputer w koszty, czy amortyzacja?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.ceti.pl!newsfeed.tpinternet.pl!at
    lantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!localhost!smolik
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Komputer w koszty, czy amortyzacja?
    Date: Mon, 19 Apr 2004 19:07:30 +0200
    Organization: tp.internet - http://www.tpi.pl/
    Lines: 111
    Message-ID: <P...@A...portezjan.zabrze.pl>
    References: <c5or5l$ou3$1@news.onet.pl>
    <P...@A...portezjan.zabrze.pl>
    <c5usj1$sqe$1@news.onet.pl>
    <P...@A...portezjan.zabrze.pl>
    <c607o6$ee4$1@news.onet.pl> <c60ker$52h$1@galaxy.uci.agh.edu.pl>
    <c60r42$51t$1@news.onet.pl>
    NNTP-Posting-Host: pa202.zabrze.sdi.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: TEXT/PLAIN; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8BIT
    X-Trace: nemesis.news.tpi.pl 1082394991 6901 217.97.78.202 (19 Apr 2004 17:16:31 GMT)
    X-Complaints-To: u...@t...pl
    NNTP-Posting-Date: Mon, 19 Apr 2004 17:16:31 +0000 (UTC)
    X-Posting-Agent: Chomik/1.0.3.0
    In-Reply-To: <c60r42$51t$1@news.onet.pl>
    X-Warning: UNAuthenticated Sender
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo.podatki:110913
    [ ukryj nagłówki ]

    On Mon, 19 Apr 2004, WaLker wrote:
    [...]
    >+ oczywiście mam zamiar wrzucić w koszty, bo nie jestem fanem amortyzacji.
    >+ Jeśli gdzieś jest błąd to proszę powstrzymajcie mnie póki czas :-) Zgóry
    >+ wielkie dzięki.
    >+ 1) Komputer z monitorem za 500 pln ( używany )
    >+ 2) Program office box za 2000 pln

    No to szanowny grupowiczu - office box to NA PEWNO nie jest
    środek trwały, tylko wartość niematerialna i prawna !
    A ponieważ Office box Professional Edition NIE kosztuje
    ponad 3500 zł, to wg mojej najlepszej wiedzy ładujesz go
    w koszty i nie wpisujesz NIGDZIE.
    Oczywiście ZAKAZU wpisania do ESTiWNiP nie ma, ale... po co
    ci pozycja do przepisywania z roku na rok :)
    Oczywiście powyższe rozważania biorą w łeb jak sobie kupisz
    Development czy jak się tam nazywa wersja w której można tworzyć
    aplikacje Accessa działające "z runtime only" :) (bez Accessa)
    bo pewnie droższa. Ale patrząc na sprzęt to cię o development
    nie podejrzewam :)
    Skąd jesteś ? ;) (to w kwestii ceny Office :) !)

    >+ 3) Drukarka (500 pln ) oraz płyta główna, procesor, pamięci, twardy dysk,
    >+ ups, głośniki ( 3450 ).
    >+
    >+ Jak rozumiem, ponieważ te części kosztują łacznie 3950 to muszę je
    >+ amortyzować?

    *CZĘSCI* ? Jakie części ??
    Częsci to cię wyjdą wg twojego zestawienia 1950 zł.

    >+ Jeśli tak to od którego momentu? Czy po każdym zakupie trzeba
    >+ podliczać wszystko od poczatku roku podatkowego?

    Weź ty i się obudź :)
    Musisz mieć NAJPIERW *działający* KOMPLET, a dopiero PÓŹNIEJ
    możesz ów komplet uznać za ST ! Oczywiście Office nie ma z tym
    NIC wspólnego.
    Pomijam kwestię iż pominąłeś sprawę samego systemu operacyjnego !

    Jak dokupisz coś do JUŻ DZIAŁAJĄCEGO komputera (najlepiej nie
    wychylać się, i kupić kolejną nagrywarkę DVD tak chwilę później
    żeby nie było jak się przyczepić :)) to to właśnie jest (lub
    nie jest ze względu na wartość :)) rzeczone "ulepszenie"
    i o tym czy ono wpływa na wartość początkową decydują INNE
    warunki, przypadkiem powołujące się na INNY limit o TEJ
    SAMEJ wysokości :) (3500 zł).

    >+ A co jeśli mam na stanie 2 komputery i zakupię części wymienione w punkcie
    >+ 3? Przecież jedne z tych części mogą służyć do modernizacji jednego
    >+ komputera, a inne do drugiego?

    A uczyli cię że na fakturze zakupu opisuje się przeznaczenie
    owego zakupu ? Podajesz pozycję KPiR - i albo fakturę rozpiszesz
    na "dwa zdarzenia" (osobne wpisy, IMHO przesada, ale ktoś tu
    proponował :)) albo (ja tak robię) wpisujesz właśnie co zrobiłeś
    z nabytym żelastwem.


    >+ Czyli jeśli części przeznaczone do
    >+ modernizacji jednego z komputerów nie przekroczą 3500 pln to nie ma mowy o
    >+ jego ulepszeniu i tym samym wrzucam wszystko spokojnie w koszty?

    Najwyraźniej ;) !

    >+ Program nie zalicza się już do ulepszeń itd.?

    NIE.
    To jest INNE pojęcie który PRZYPADKIEM jest zamieszane w to samo
    co środki trwałe - w amortyzację mianowicie. Dlatego w pierwszym
    przybliżeniu upraszcza się np. nazwę ewidencji i mówi "EST" mimo
    że powinno być "EŚTiWNiP" :)
    No i jest "parę różnic" wynikających z opisania ST i WNiP
    w innych artykułach ustawy.

    >+ Czy jeśli kupię twardy dysk, ale założę, że używam go tylko do
    >+ przechowywania danych ( szuflada ) i nie jest on elementem komputera, ale
    >+ według mnie materiałem eksploatacyjnym takim samym jak cd za 1 pln, to czy
    >+ takie uzasadnienie spodoba się urzędowi skarbowemu?

    IMHO nie. Ale można rozpatrywać czy nie jest on wtedy takim samym
    wyposażeniem jak np. drukarka: ponieważ drukarki stanowią osobne
    "tax story" :) to można wydedukować z wyroków NSA i odpowiedzi US
    iż mając dwa PCty do których "sprzęt pasuje" kwalifikuje się on
    do wyposażenia.
    Ponieważ jego wartość *i tak* jest <1500 zł (zakładam że nie kupisz
    fibre-channel 15kRPM :>) to obojętnie czy "dodasz do PCta" czy
    uznasz za "sprzęt luzem" idzie w koszt - "tak po prostu".
    Jedynym śladem twojego uznania jest *opis na fakturze*, IMHO,
    zakładam iż osoby uprawnione potwierdzą lub mnie obtentegują za
    ew błąd :) - niemniej JA tak uznaję :) (czytaj: "zrobiłem" !)


    >+ Czy jeśli kupię 2 komputery, każdy za 3400 pln to, jak rozumiem mogę je
    >+ wrzucić w koszty w całości, bo tych wydatków nie sumuje się, ustawa
    >+ wspomina chyba o wartości jednego środka trwałego, a nie łacznych wydatków?

    Oczywiście.
    Ale ja bym rozważył dla PCta ZAWSZE wpisanie go do EST i "zrobienie
    amortyzacji" - przecież jest amortyzacja jednorazowa, co "kosztowo"
    wyjdzie tak samo.
    A nie będzie problemu jak ci w listopadzie strzeli do głowy kupić
    panel LCD 19" za 4000 zł :) (pewnie stanieją :)).
    Jeśli zaś z nieśrodka w rozumieniu rozporządzenia :) spróbujesz
    zrobić środek trwały w rozumieniu ustawy :> no to będziemy mieli
    okazję się przeszkolić jak to ma być - bo pewnie będziesz US
    pytał na piśmie ;) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1