eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiKomis i zlecenie a PKPiR - dlugieRe: Komis i zlecenie a PKPiR - dlugie
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.onet.pl!newsgate.onet.pl!niusy.on
    et.pl
    From: a...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Komis i zlecenie a PKPiR - dlugie
    Date: 3 Jun 2004 21:54:59 +0200
    Organization: Onet.pl SA
    Lines: 339
    Message-ID: <0...@n...onet.pl>
    References: <P...@k...portezjan.zabrze.pl>
    NNTP-Posting-Host: newsgate.onet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: newsgate.test.onet.pl 1086292499 28424 213.180.130.18 (3 Jun 2004 19:54:59
    GMT)
    X-Complaints-To: a...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: 3 Jun 2004 19:54:59 GMT
    Content-Disposition: inline
    X-Mailer: http://niusy.onet.pl
    X-Forwarded-For: 192.168.2.112, 83.16.20.154, 192.168.243.38
    X-User-Agent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.5; Windows 98; Win 9x 4.90)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo.podatki:115684
    [ ukryj nagłówki ]

    > On Sun, 29 Jun 2003, Oliphant wrote:
    >
    > >+ Witam
    > >+
    > >+     Rozpocząłem właśnie działalność gospodarczą (sklep, PKPiR, zwolniony
    > >+ z VAT) i mam poważny problem z księgowaniem obrotu.
    >
    > Żeby było się czego czepiać: wskaż jeszcze podstawę prawną
    > w oparciu o którą możemy zgadnąć czy księgujesz kasowo
    > czy memoriałowo. Z braku danych będę zagadnienia związane
    > z ww. pytaniem omijał - a to może wpływać na sposób
    > traktowania kosztów :)
    >
    > >+     Zawarłem umowy sprzedaży towarów: jedną na zasadach komisu, drugą na u
    > >+ mowę zlecenia.
    >
    > Dwie sprawy:
    > 1. wKF: jakbyś mógł jakoś po ludzku łamać linie... nie wiem czym je
    > zawijasz ale "przeczyt" - "ałem" czy też "je" - "st" powoduje u mnie
    > zacinanie się mechanizmu OCR :)
    >
    > 2. Ad rem.

























    >z nowej ustawy niczego się nie dowiedzieliśmy jak w końcu należy księgować
    komis i jak sprzedać np.samochód czy ze stawką zw +marża czy inaczej
    > Jeśli zawarłeś umowę sprzedaży to tego samego towaru nie może
    > dotyczyć umowa zlecenia.
    > Osobiście mam wątpliwości co do umowy "zlecenia na sprzedaż
    > towaru" która *nie jest* komisem; może by i się dało, ale wtedy
    > *zupełnie* nie mógłbyś mieć do czynienia z księgowaniem towaru,
    > bo musiałbyś wykonywać *wyłącznie* usługę i *wyłącznie* za nią
    > brać zapłatę: nawet mniej "mieć ten towar" niż przy umowie komisu !
    >
    > Może krótko:
    > - sprzedaż: Kodeks Cywilny art. 535. Towar kupujesz, jest *twój*
    >  i następnie go sprzedajesz
    > - komis: Kodeks Cywilny art. 765., zacytuję bo trudno streścić:
    > ++++++
    > Art. 765. Przez umowę komisu przyjmujący zlecenie (komisant) zobowiązuje
    > się za wynagrodzeniem (prowizja) w zakresie działalności swego
    > przedsiębiorstwa do kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek
    > dającego zlecenie (komitenta), lecz w imieniu własnym.
    > ------
    > - zlecenie: Kodeks Cywilny art. 734:
    > ++++
    > Art. 734. § 1. Przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się
    > do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie.
    > ----
    >
    >
    > Acha - jeszcze jest w KC artykuł Art. 65.2:
    > +++++
    > § 2. W umowach należy raczej badać, jaki był zgodny zamiar stron i cel
    > umowy, aniżeli opierać się jej dosłownym brzmieniu.
    > -----
    >
    > to powyżej zawsze "tłumaczę na nasze" tak: "nie jest ważny
    > tytuł umowy, tylko cel" :)
    > Znaczy: to że umowa ma tytuł "zlecenie" jeszcze nic nie znaczy.
    >
    > Pytaniem jest: czy sprzedawcą towaru jest twój dostawca i klient
    > kupuje *od niego* a nie *od ciebie* - wtedy można by się próbować
    > upierać przy zleceniu - choć mam wątpliwości czy nie byłaby
    > agencja, art. 758:
    > ++++
    > Art. 758. § 1. Przez umowę agencyjną przyjmujący zlecenie (agent)
    > zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do
    > stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami
    > umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo do zawierania ich w
    > jego imieniu.
    > ----
    >
    > Natomiast jeśli twój klient kupuje *od ciebie* - to możliwości
    > są dwie:
    > - komis, sprzedajesz *jego* towar (ale sprzedajesz *ty* - IMHO
    >  zapis KC jest wyraźny - jest to odmiana umowy zlecenia, ale
    >  opisana osobno)
    > - sprzedaż, kiedy towar ty kupiłeś od dostawcy; to że ew. możesz
    >  zwrócić IMHO nic nie znaczy, tym bardziej "podatkowo" (patrz
    >  niżej).
    >
    > Skąd KC w moich wywodach ?
    > Ano - o ile przepisy podatkowe nie stanowią inaczej (a czasami
    > stanowią - patrz przykład sprzedaży własności intelektualnej
    > stworzonej w ramach umowy o dzieło - podlega opodatkowaniu
    > jako "sprzedaż praw" a nie "dzieło") to stosuje się definicje
    > z innych ustaw. Np. z KC... :)
    >
    > >+ Zasięgnąłem fachowej porady,
    >
    > Momencik :)
    > Ja jestem skromnym prowadzącym DG. Co to była za "fachowa porada"
    > i kto jej udzielał, że nic nie piszesz o komentarzach których ci
    > porada poradziła w kwestii księgowania ?? Ani słowa o ewidencji
    > komisu ? ;)
    >
    > >+ zaopatrzyłem się w niezbędne akty prawne,
    >
    > ...znaczy powyższe cytaty z KC to jest moja nadgorliwość
    > bo masz w małym palcu - ale wiesz, to dla innych ;)  :)
    > (standardowo proszę nie bić i bez urazy ! - bo KC niestety
    > zalicza się do "niezbędnych", mimo że gruby :()
    >
    > >+ przeczytałem parę poradników dostępnych w sieci, ale nadal
    > >+ nie wiem jak prawidłowo księgować obrót w PKPiR.
    >
    > Akurat mi wygląda na to, że wiesz. Tylko źle interpretujesz
    > umowę, tj. IMHO usiłujesz "dokleić" niewłaściwy rodzaj księgowania.
    > [korekta po przeczytaniu maila do końca: a może wiesz,
    > tylko na mało przekonująco piszesz :) - jak dla mnie
    > najważniejsza byłaby informacja, *kto* występuje jako
    > sprzedający towar na dokumencie sprzedaży wydawanym przez
    > ciebie kupującemu !]
    >
    > >+ Komis
    > >+     Idąc za radą kupiłem "ewidencję towarów wstawionych w komis", przeczyt
    > >+ ałem dołączone pouczenie i stwierdziłem, że broszura jest zbyt mała  jak n
    > >+ a moje potrzeby (umowa komisowa opiewa na ok. 100 artykułów), więc postano
    > >+ wiłem sporządzić nową w zgodzie z obowiązującymi przepisami. Przejrzałem w
    > >+ ymienione w pouczeniu akty prawne i z niejakim zdziwieniem stwierdziłem, ż
    > >+ e w Rozprządzeniu MF w sprawie prowadzenia PKPiR (Dz.U. 116, poz. 1222 z 2
    > >+ 001 r. z p.z.)
    >
    > FYI: była nowelizacja (chyba nieistotna ze względu na temat
    > dyskusji, ale dla porządku...). Zajrzyj na:
    > http://isip.sejm.gov.pl/PRAWO.nsf?OpenDatabase
    >
    > jak już zlokalizujesz rozporządzenie to są linki do nowelizacji.
    >
    > >+ nie znalazłem żadnego paragrafu dotyczącego ewidencji komis
    > >+ u. Jak więc z nią jest? Trzeba ją prowadzić czy nie?
    >
    > Zapewniam cię, ża jak KPiR odwołuje się do "ewidencji określonej
    > w innych przepisach" to odpowiedź na twoje pytanie znajduje się
    > w "innych przepisach" :) (proszę o nie obrażanie się o ironie :)).
    > Problem jest taki, że *mi* są znane zapisy dotyczące f-r VAT
    > (określone wiadomo gdzie) i ew. VAT, które ciebie nie dotyczą
    > - i przyznam że nie wiem czy są jeszcze jakieś dotyczące
    > "niaVATowców". Już tłumaczę dlaczego mi wolno tego nie wiedzieć:
    > rozp. ds. KPiR jasno stanowi (w kilku miejscach, AFAIK) że
    > jeśli prowadzi się ewidencje VAT to można ją traktować jako
    > "ewidencję zastępcze" :) do innych celów - np. ewidencja
    > sprzedaży VAT zwalnia od obowiązku prowadzenia ewidencji
    > sprzedaży jeśli chcemy skorzystać z prawa wypełniania KPiR
    > "na koniec miesiąca".
    > IMHO... celem tej ewidencji o której piszesz jest zwolnienie
    > się od stosowania kruczków które rozważałeś dla kolejnej umowy :),
    > (czyli wpisywanie do KPiR *bez kosztów*), jako że rozporządzenie
    > stanowi iż "towar handlowy trzeba wpisać zaraz" (par. 17, ale
    > odwołuje się do par. 30 - czyli jeśli towar *masz* w ewidencji
    > to *nie musi* być wpisany "na bieżąco" do KPiR; wniosek z tego
    > taki że nie musisz wtedy mieć w KPiR "rozdwojenia jaźni" :)).
    >
    >
    > A tak BTW: owszem, dopuszczalne są przypadki, mało - są pewne
    > zalecenia "urzędowe", żeby *jeśli* nie ma gdzie wpisać (na przykład
    > towaru handlowego, ale *również* operacji która *nie dotyczy*
    > danego roku) to wpisywać do KPiR i wypełniać pole 16 (nie
    > "wliczane" do żadnych rozliczeń !). Niemniej... jest to
    > niwygodne, takie podwójne księgowanie :], wiem.
    >
    > >+ Jeśli tak: to jaka je
    > >+ st podstawa prawna jej prowadzenia i dokonywania wpisów?
    >
    > IMHO j.w.
    > Literalnie w KPiR *nie ma* wymogu prowadzenia takiej ewidencji,
    > ale wtedy zwolnienie wg par.17. ("z zastrzeżeniem par.30")
    > przy braku ewidencji zakupów VAT jest...hm... - można się
    > czepiać :)
    > Niemniej - to czy prowadzenie ww. ewidencji zwalnia od pisania
    > KPiR grubszej niż biblia i tolkien to jest pytanie do US
    > i doradzcy podatkowego (jeszcze wrócę do tematu ;)).
    >
    > >+ Umowa zlecenia
    > >+     Zawarłem umowę zlecenia w ramach której sprzedaję towary pewnego produ
    > >+ centa. Dowodem obecności towaru w sklepie są WZ-ki i PZ-ki, a fakturę stwi
    > >+ erdzającą "zakup towaru do sklepu" otrzymuję dopiero po sprzedaży towaru i
    > >+ rozliczeniu się z firmą na podstawie oddzielnego raportu.
    >
    > No to ja cię bardzo przepraszam.
    > Jeśli *ty* dostajesz fakturę za towar, i do tego pewnie *ty* sprzedajesz
    > towar klientowi - to to *na pewno* nie jest umowa zlecenia tylko
    > w myśl przytoczonych zapisów KC umowa sprzedaży.
    > I IMHO nie wolno tak "sprzedawać" towarów - tj. niewątpliwie możesz
    > się umówić jak chcesz z kontrahentem w kwestiach rozliczeń, zwrotów
    > itp. - ale księgować dla celów podatkowych musisz jak przepisu każą !
    > Po kolei:
    > - czy dostawca jest płatnikiem VAT ?
    > Jeśli tak - ma obowiązek wystawić ci fakturę "nie później niż
    > w 7 dni od *dostawy* towaru".
    > - jeśli sprzedawcą jesteś ty i koniec końców z "papierów" wynika
    > że to jest *sprzedaż* (czyli kupujesz i sprzedajesz) - to w momencie
    > przyjmowania "na magazyn lub do sprzedaży" masz toto mieć wpisane
    > w KPiR lub ewidencję. Nie wiem czy można "obejść" jakoś problem
    > ewidencji *zakupów* przy nie-VAT, nie wnikałem :|
    >  Rozporządzenie zawiera opis co masz sporządzić jako dokument
    > księgowy jeśli nie ma dokumentu zakupu ("opis", par. 16.2)
    >  Przy sprzedaży jest to twój koszt, z datą otrzymania faktury
    > lub zapłaty (zależnie czy "kasujesz" czy "memoriałujesz", o czym
    > nas nie powiadomiłeś :))
    >  Nie próbuj tłumaczyć że masz w umowie iż "jak nie sprzedasz
    > to zwracasz towar" - przpisy podatkowe (dochodowy i VAT, bo
    > przy darowiźnie to nie :>) znają instytucję zwrotu - i zwroty ci
    > *wolno* robić, ale to *nie zwalnia* od wypełniania papierków
    > wte i wewte :>
    > - jeśli sprzedawcą jesteś ty, ale towar jest własnością dostawcy
    > (i sprzedajesz go jako własność dostawcy) - no to mamy umowę
    > komisu i wygląda że masz ją lepiej niż ja "obcykaną" :)
    >
    > Na deser:
    > - jest taka możliwość, że to *jest* umowa zlecenia, że towar
    > nie jest twój i *nie ty* bierzesz odpowiedzialność cywilnopraw-
    > ną za towar (na dokumencie sprzedaży figuruje twój dostawca)
    >  - ale wtedy primo IMHO może to być agencja, a secundo...
    > *tego towaru* być *wcale nie księgował* *do obrotu* !!
    >  Znaczy - IMHO musiałbyś go wykazywać w KPiR (lub ewidencji,
    > acz nie mam pomysłu czy taka istnieje) jako "towar handlowy",
    > ale jako *nie twój* towar nie stanowiłby ani twojego kosztu,
    > ani własności, ani przychodu (!) - bo przychodem byłaby
    > "kasa" otrzymywana za realizację umowy. Krótko mówiąc
    >  - musiałbyś mieć (patrz KC, tam napisali że do obsługi
    > zlecenia trzeba mieć upoważnienie) upoważnienie od dostawcy
    > na rozporządzanie jego majątkiem, czyli pobieranie pieniędzy
    > za *jego* towar.
    >
    > Przyznam że ta ostatnia konstrukcja wygląda na straszliwie
    > ponaciąganą - ale usiłowałem sobie wyobrazić jak zrobić
    > to przy czym się uparłeś, czyli *zlecenie*, tak żeby to
    > *było* zlecenie (zgodnie z przepisamu) :)
    > Jakoś ta wątpię w implementację ;)
    >
    > >+ W związku z tym
    > >+ mam problem z zaksięgowaniem obecnego w sklepie towaru.
    >
    > Nie dziwię się :)
    >
    > >+     Pierwszą moją myślą było zastosowanie par. 15 w/w rozporządzenia i nie
    > >+ księgowanie towaru, jednak wymieniono w nim tylko "materiały", a nie "towa
    > >+ ry handlowowe" na czym mi zależało.
    >
    > Prawda.
    >
    > >+      Tak więc powinienem zastosować się do par.16. Czytając go mam jednak
    > >+ wrażenie, że przewidziano go na sytuację w której faktura (dowód zakupu) d
    > >+ otyczy całego posiadanego towaru.
    >
    > Nie rozumiem :(
    > Na każdy towar handlowy musisz mieć dokument zakupu - i tyle, jeśli
    > to chciałeś powiedzieć.
    > Znaczy: nie możesz mieć towaru na który *nie* masz *żadnego*
    > "papiera" - pamiętając że wg. par. 16.2 możesz sobie pisać sam :[
    > (dobra, nie tłumacz że to 300 pozycji dziennie - wiemy, ale to
    > nie nasz pomysł :[)
    >
    > >+     Chcąc być w zgodzie z par. 16 ust. 3 powinienem księgować towar faktur
    > >+ ami,
    >
    > Znaczy: twój dostawca jest VATowcem ? (to tak a propos domniemania
    > jakoby grupy była wyposażona we wróżkę i mogła takie rzeczy wiedzieć
    > znikąd - stanowczo zaprzeczam, nie korzystamy z wróżek !!)
    >
    > :> jednakże w moim przypadku pierwsza WZ-ka opiewa na ponad 350 pozycji
    > >+ i nie ma szans na sprzedaż wszystkiego przed zakończeniem miesiąca (pierws
    > >+ zego miesiąca działalności).
    >
    > Erm.... !!!
    > Nie mam mowy żeby ktoś chciał cię do czegoś takiego zmusić !
    >
    > >+ Chcąc być więc w zgodzie z ust. 2 powinienem
    > >+ cały posiadany towar wpisać w koszt pomimo, że nie wydałem na niego ani gr
    > >+ osza.
    >
    > Ustal najpierw jaki rodzaj umowy zawarłeś, później jeszcze podaj
    > jaki sposób rozliczania stosujesz (UoPDoOF art.22 .4 czy .6 ?)
    > Przy rozliczaniu memoriałowym fakt zapłaty nie ma znaczenia !
    >
    > >+ Obawiam się, że może to być uznane za okradanie państwa, gdyż niejak
    > >+ o "zwolnię się" z podatku dochodowego.
    >
    > Obawiam się że najpierw załapiesz się na niewłaściwe sklasyfikowanie
    > umowy, co może skończyć się podważeniem rzetelności księgi :[
    >
    > >+     W trakcie konsultacji doradzono mi, żebym uwidocznił fakt posiadania t
    > >+ owaru w PKPiR, bez uznawania go jako koszt.
    >
    > Jeśli ty *naprawdę* masz umowę zlecenia... to chyba doradzał ci
    > doradzca :)
    > Znaczy: czytając posta "od góry" założyłem że na 80% źle opisałeś
    > umowę i zacząłem pisać co myślę :)
    > Ale jeśli byłeś "na konsultacjach"...
    > Tak z ciekawości: wziąłeś ze sobą "papiery" (w tym KPiR) ?
    > Masz wpisany remanent początkowy ? (no i czy "konsultant" coś
    > na to powiedział !! :))
    > A wracając do doradzania: na pewno ze stosem papierów po pierwszych
    > dwu miesiącach warto się przejść do doradzcy. Pewnie coś znajdzie
    > do poprawienia :] !
    >
    > >+ Jednak i ten sposób nie wydaje
    > >+ mi się ani właściwy, ani przejrzysty, gdyż PKPiR spełniałaby dodatkową rol
    > >+ ę ewidencji stanów magazynowych.
    >
    > W pewnien sposób właśnie ją pełni :), jako że ewidencji magazynowej
    > prowadzący KPiR mieć nie musi :)
    >
    > >+     Proszę o pomoc jak prawidłowo powinienem księgować obrót w PKPiR w prz
    > >+ ypadku wymienionych umów.
    >
    > IMHO za mało danych :)
    >
    > pozdrowienia, Gotfryd
    > (KPiR, VAT)


    --
    Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1