-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.onet.pl!newsgate.onet.pl!niusy.on
et.pl
From: a...@p...onet.pl
Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
Subject: Re: Komis i zlecenie a PKPiR - dlugie
Date: 3 Jun 2004 21:54:59 +0200
Organization: Onet.pl SA
Lines: 339
Message-ID: <0...@n...onet.pl>
References: <P...@k...portezjan.zabrze.pl>
NNTP-Posting-Host: newsgate.onet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: newsgate.test.onet.pl 1086292499 28424 213.180.130.18 (3 Jun 2004 19:54:59
GMT)
X-Complaints-To: a...@o...pl
NNTP-Posting-Date: 3 Jun 2004 19:54:59 GMT
Content-Disposition: inline
X-Mailer: http://niusy.onet.pl
X-Forwarded-For: 192.168.2.112, 83.16.20.154, 192.168.243.38
X-User-Agent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.5; Windows 98; Win 9x 4.90)
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo.podatki:115684
[ ukryj nagłówki ]> On Sun, 29 Jun 2003, Oliphant wrote:
>
> >+ Witam
> >+
> >+ Rozpocząłem właśnie działalność gospodarczą (sklep, PKPiR, zwolniony
> >+ z VAT) i mam poważny problem z księgowaniem obrotu.
>
> Żeby było się czego czepiać: wskaż jeszcze podstawę prawną
> w oparciu o którą możemy zgadnąć czy księgujesz kasowo
> czy memoriałowo. Z braku danych będę zagadnienia związane
> z ww. pytaniem omijał - a to może wpływać na sposób
> traktowania kosztów :)
>
> >+ Zawarłem umowy sprzedaży towarów: jedną na zasadach komisu, drugą na u
> >+ mowę zlecenia.
>
> Dwie sprawy:
> 1. wKF: jakbyś mógł jakoś po ludzku łamać linie... nie wiem czym je
> zawijasz ale "przeczyt" - "ałem" czy też "je" - "st" powoduje u mnie
> zacinanie się mechanizmu OCR :)
>
> 2. Ad rem.
>z nowej ustawy niczego się nie dowiedzieliśmy jak w końcu należy księgować
komis i jak sprzedać np.samochód czy ze stawką zw +marża czy inaczej
> Jeśli zawarłeś umowę sprzedaży to tego samego towaru nie może
> dotyczyć umowa zlecenia.
> Osobiście mam wątpliwości co do umowy "zlecenia na sprzedaż
> towaru" która *nie jest* komisem; może by i się dało, ale wtedy
> *zupełnie* nie mógłbyś mieć do czynienia z księgowaniem towaru,
> bo musiałbyś wykonywać *wyłącznie* usługę i *wyłącznie* za nią
> brać zapłatę: nawet mniej "mieć ten towar" niż przy umowie komisu !
>
> Może krótko:
> - sprzedaż: Kodeks Cywilny art. 535. Towar kupujesz, jest *twój*
> i następnie go sprzedajesz
> - komis: Kodeks Cywilny art. 765., zacytuję bo trudno streścić:
> ++++++
> Art. 765. Przez umowę komisu przyjmujący zlecenie (komisant) zobowiązuje
> się za wynagrodzeniem (prowizja) w zakresie działalności swego
> przedsiębiorstwa do kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek
> dającego zlecenie (komitenta), lecz w imieniu własnym.
> ------
> - zlecenie: Kodeks Cywilny art. 734:
> ++++
> Art. 734. § 1. Przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się
> do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie.
> ----
>
>
> Acha - jeszcze jest w KC artykuł Art. 65.2:
> +++++
> § 2. W umowach należy raczej badać, jaki był zgodny zamiar stron i cel
> umowy, aniżeli opierać się jej dosłownym brzmieniu.
> -----
>
> to powyżej zawsze "tłumaczę na nasze" tak: "nie jest ważny
> tytuł umowy, tylko cel" :)
> Znaczy: to że umowa ma tytuł "zlecenie" jeszcze nic nie znaczy.
>
> Pytaniem jest: czy sprzedawcą towaru jest twój dostawca i klient
> kupuje *od niego* a nie *od ciebie* - wtedy można by się próbować
> upierać przy zleceniu - choć mam wątpliwości czy nie byłaby
> agencja, art. 758:
> ++++
> Art. 758. § 1. Przez umowę agencyjną przyjmujący zlecenie (agent)
> zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do
> stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami
> umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo do zawierania ich w
> jego imieniu.
> ----
>
> Natomiast jeśli twój klient kupuje *od ciebie* - to możliwości
> są dwie:
> - komis, sprzedajesz *jego* towar (ale sprzedajesz *ty* - IMHO
> zapis KC jest wyraźny - jest to odmiana umowy zlecenia, ale
> opisana osobno)
> - sprzedaż, kiedy towar ty kupiłeś od dostawcy; to że ew. możesz
> zwrócić IMHO nic nie znaczy, tym bardziej "podatkowo" (patrz
> niżej).
>
> Skąd KC w moich wywodach ?
> Ano - o ile przepisy podatkowe nie stanowią inaczej (a czasami
> stanowią - patrz przykład sprzedaży własności intelektualnej
> stworzonej w ramach umowy o dzieło - podlega opodatkowaniu
> jako "sprzedaż praw" a nie "dzieło") to stosuje się definicje
> z innych ustaw. Np. z KC... :)
>
> >+ Zasięgnąłem fachowej porady,
>
> Momencik :)
> Ja jestem skromnym prowadzącym DG. Co to była za "fachowa porada"
> i kto jej udzielał, że nic nie piszesz o komentarzach których ci
> porada poradziła w kwestii księgowania ?? Ani słowa o ewidencji
> komisu ? ;)
>
> >+ zaopatrzyłem się w niezbędne akty prawne,
>
> ...znaczy powyższe cytaty z KC to jest moja nadgorliwość
> bo masz w małym palcu - ale wiesz, to dla innych ;) :)
> (standardowo proszę nie bić i bez urazy ! - bo KC niestety
> zalicza się do "niezbędnych", mimo że gruby :()
>
> >+ przeczytałem parę poradników dostępnych w sieci, ale nadal
> >+ nie wiem jak prawidłowo księgować obrót w PKPiR.
>
> Akurat mi wygląda na to, że wiesz. Tylko źle interpretujesz
> umowę, tj. IMHO usiłujesz "dokleić" niewłaściwy rodzaj księgowania.
> [korekta po przeczytaniu maila do końca: a może wiesz,
> tylko na mało przekonująco piszesz :) - jak dla mnie
> najważniejsza byłaby informacja, *kto* występuje jako
> sprzedający towar na dokumencie sprzedaży wydawanym przez
> ciebie kupującemu !]
>
> >+ Komis
> >+ Idąc za radą kupiłem "ewidencję towarów wstawionych w komis", przeczyt
> >+ ałem dołączone pouczenie i stwierdziłem, że broszura jest zbyt mała jak n
> >+ a moje potrzeby (umowa komisowa opiewa na ok. 100 artykułów), więc postano
> >+ wiłem sporządzić nową w zgodzie z obowiązującymi przepisami. Przejrzałem w
> >+ ymienione w pouczeniu akty prawne i z niejakim zdziwieniem stwierdziłem, ż
> >+ e w Rozprządzeniu MF w sprawie prowadzenia PKPiR (Dz.U. 116, poz. 1222 z 2
> >+ 001 r. z p.z.)
>
> FYI: była nowelizacja (chyba nieistotna ze względu na temat
> dyskusji, ale dla porządku...). Zajrzyj na:
> http://isip.sejm.gov.pl/PRAWO.nsf?OpenDatabase
>
> jak już zlokalizujesz rozporządzenie to są linki do nowelizacji.
>
> >+ nie znalazłem żadnego paragrafu dotyczącego ewidencji komis
> >+ u. Jak więc z nią jest? Trzeba ją prowadzić czy nie?
>
> Zapewniam cię, ża jak KPiR odwołuje się do "ewidencji określonej
> w innych przepisach" to odpowiedź na twoje pytanie znajduje się
> w "innych przepisach" :) (proszę o nie obrażanie się o ironie :)).
> Problem jest taki, że *mi* są znane zapisy dotyczące f-r VAT
> (określone wiadomo gdzie) i ew. VAT, które ciebie nie dotyczą
> - i przyznam że nie wiem czy są jeszcze jakieś dotyczące
> "niaVATowców". Już tłumaczę dlaczego mi wolno tego nie wiedzieć:
> rozp. ds. KPiR jasno stanowi (w kilku miejscach, AFAIK) że
> jeśli prowadzi się ewidencje VAT to można ją traktować jako
> "ewidencję zastępcze" :) do innych celów - np. ewidencja
> sprzedaży VAT zwalnia od obowiązku prowadzenia ewidencji
> sprzedaży jeśli chcemy skorzystać z prawa wypełniania KPiR
> "na koniec miesiąca".
> IMHO... celem tej ewidencji o której piszesz jest zwolnienie
> się od stosowania kruczków które rozważałeś dla kolejnej umowy :),
> (czyli wpisywanie do KPiR *bez kosztów*), jako że rozporządzenie
> stanowi iż "towar handlowy trzeba wpisać zaraz" (par. 17, ale
> odwołuje się do par. 30 - czyli jeśli towar *masz* w ewidencji
> to *nie musi* być wpisany "na bieżąco" do KPiR; wniosek z tego
> taki że nie musisz wtedy mieć w KPiR "rozdwojenia jaźni" :)).
>
>
> A tak BTW: owszem, dopuszczalne są przypadki, mało - są pewne
> zalecenia "urzędowe", żeby *jeśli* nie ma gdzie wpisać (na przykład
> towaru handlowego, ale *również* operacji która *nie dotyczy*
> danego roku) to wpisywać do KPiR i wypełniać pole 16 (nie
> "wliczane" do żadnych rozliczeń !). Niemniej... jest to
> niwygodne, takie podwójne księgowanie :], wiem.
>
> >+ Jeśli tak: to jaka je
> >+ st podstawa prawna jej prowadzenia i dokonywania wpisów?
>
> IMHO j.w.
> Literalnie w KPiR *nie ma* wymogu prowadzenia takiej ewidencji,
> ale wtedy zwolnienie wg par.17. ("z zastrzeżeniem par.30")
> przy braku ewidencji zakupów VAT jest...hm... - można się
> czepiać :)
> Niemniej - to czy prowadzenie ww. ewidencji zwalnia od pisania
> KPiR grubszej niż biblia i tolkien to jest pytanie do US
> i doradzcy podatkowego (jeszcze wrócę do tematu ;)).
>
> >+ Umowa zlecenia
> >+ Zawarłem umowę zlecenia w ramach której sprzedaję towary pewnego produ
> >+ centa. Dowodem obecności towaru w sklepie są WZ-ki i PZ-ki, a fakturę stwi
> >+ erdzającą "zakup towaru do sklepu" otrzymuję dopiero po sprzedaży towaru i
> >+ rozliczeniu się z firmą na podstawie oddzielnego raportu.
>
> No to ja cię bardzo przepraszam.
> Jeśli *ty* dostajesz fakturę za towar, i do tego pewnie *ty* sprzedajesz
> towar klientowi - to to *na pewno* nie jest umowa zlecenia tylko
> w myśl przytoczonych zapisów KC umowa sprzedaży.
> I IMHO nie wolno tak "sprzedawać" towarów - tj. niewątpliwie możesz
> się umówić jak chcesz z kontrahentem w kwestiach rozliczeń, zwrotów
> itp. - ale księgować dla celów podatkowych musisz jak przepisu każą !
> Po kolei:
> - czy dostawca jest płatnikiem VAT ?
> Jeśli tak - ma obowiązek wystawić ci fakturę "nie później niż
> w 7 dni od *dostawy* towaru".
> - jeśli sprzedawcą jesteś ty i koniec końców z "papierów" wynika
> że to jest *sprzedaż* (czyli kupujesz i sprzedajesz) - to w momencie
> przyjmowania "na magazyn lub do sprzedaży" masz toto mieć wpisane
> w KPiR lub ewidencję. Nie wiem czy można "obejść" jakoś problem
> ewidencji *zakupów* przy nie-VAT, nie wnikałem :|
> Rozporządzenie zawiera opis co masz sporządzić jako dokument
> księgowy jeśli nie ma dokumentu zakupu ("opis", par. 16.2)
> Przy sprzedaży jest to twój koszt, z datą otrzymania faktury
> lub zapłaty (zależnie czy "kasujesz" czy "memoriałujesz", o czym
> nas nie powiadomiłeś :))
> Nie próbuj tłumaczyć że masz w umowie iż "jak nie sprzedasz
> to zwracasz towar" - przpisy podatkowe (dochodowy i VAT, bo
> przy darowiźnie to nie :>) znają instytucję zwrotu - i zwroty ci
> *wolno* robić, ale to *nie zwalnia* od wypełniania papierków
> wte i wewte :>
> - jeśli sprzedawcą jesteś ty, ale towar jest własnością dostawcy
> (i sprzedajesz go jako własność dostawcy) - no to mamy umowę
> komisu i wygląda że masz ją lepiej niż ja "obcykaną" :)
>
> Na deser:
> - jest taka możliwość, że to *jest* umowa zlecenia, że towar
> nie jest twój i *nie ty* bierzesz odpowiedzialność cywilnopraw-
> ną za towar (na dokumencie sprzedaży figuruje twój dostawca)
> - ale wtedy primo IMHO może to być agencja, a secundo...
> *tego towaru* być *wcale nie księgował* *do obrotu* !!
> Znaczy - IMHO musiałbyś go wykazywać w KPiR (lub ewidencji,
> acz nie mam pomysłu czy taka istnieje) jako "towar handlowy",
> ale jako *nie twój* towar nie stanowiłby ani twojego kosztu,
> ani własności, ani przychodu (!) - bo przychodem byłaby
> "kasa" otrzymywana za realizację umowy. Krótko mówiąc
> - musiałbyś mieć (patrz KC, tam napisali że do obsługi
> zlecenia trzeba mieć upoważnienie) upoważnienie od dostawcy
> na rozporządzanie jego majątkiem, czyli pobieranie pieniędzy
> za *jego* towar.
>
> Przyznam że ta ostatnia konstrukcja wygląda na straszliwie
> ponaciąganą - ale usiłowałem sobie wyobrazić jak zrobić
> to przy czym się uparłeś, czyli *zlecenie*, tak żeby to
> *było* zlecenie (zgodnie z przepisamu) :)
> Jakoś ta wątpię w implementację ;)
>
> >+ W związku z tym
> >+ mam problem z zaksięgowaniem obecnego w sklepie towaru.
>
> Nie dziwię się :)
>
> >+ Pierwszą moją myślą było zastosowanie par. 15 w/w rozporządzenia i nie
> >+ księgowanie towaru, jednak wymieniono w nim tylko "materiały", a nie "towa
> >+ ry handlowowe" na czym mi zależało.
>
> Prawda.
>
> >+ Tak więc powinienem zastosować się do par.16. Czytając go mam jednak
> >+ wrażenie, że przewidziano go na sytuację w której faktura (dowód zakupu) d
> >+ otyczy całego posiadanego towaru.
>
> Nie rozumiem :(
> Na każdy towar handlowy musisz mieć dokument zakupu - i tyle, jeśli
> to chciałeś powiedzieć.
> Znaczy: nie możesz mieć towaru na który *nie* masz *żadnego*
> "papiera" - pamiętając że wg. par. 16.2 możesz sobie pisać sam :[
> (dobra, nie tłumacz że to 300 pozycji dziennie - wiemy, ale to
> nie nasz pomysł :[)
>
> >+ Chcąc być w zgodzie z par. 16 ust. 3 powinienem księgować towar faktur
> >+ ami,
>
> Znaczy: twój dostawca jest VATowcem ? (to tak a propos domniemania
> jakoby grupy była wyposażona we wróżkę i mogła takie rzeczy wiedzieć
> znikąd - stanowczo zaprzeczam, nie korzystamy z wróżek !!)
>
> :> jednakże w moim przypadku pierwsza WZ-ka opiewa na ponad 350 pozycji
> >+ i nie ma szans na sprzedaż wszystkiego przed zakończeniem miesiąca (pierws
> >+ zego miesiąca działalności).
>
> Erm.... !!!
> Nie mam mowy żeby ktoś chciał cię do czegoś takiego zmusić !
>
> >+ Chcąc być więc w zgodzie z ust. 2 powinienem
> >+ cały posiadany towar wpisać w koszt pomimo, że nie wydałem na niego ani gr
> >+ osza.
>
> Ustal najpierw jaki rodzaj umowy zawarłeś, później jeszcze podaj
> jaki sposób rozliczania stosujesz (UoPDoOF art.22 .4 czy .6 ?)
> Przy rozliczaniu memoriałowym fakt zapłaty nie ma znaczenia !
>
> >+ Obawiam się, że może to być uznane za okradanie państwa, gdyż niejak
> >+ o "zwolnię się" z podatku dochodowego.
>
> Obawiam się że najpierw załapiesz się na niewłaściwe sklasyfikowanie
> umowy, co może skończyć się podważeniem rzetelności księgi :[
>
> >+ W trakcie konsultacji doradzono mi, żebym uwidocznił fakt posiadania t
> >+ owaru w PKPiR, bez uznawania go jako koszt.
>
> Jeśli ty *naprawdę* masz umowę zlecenia... to chyba doradzał ci
> doradzca :)
> Znaczy: czytając posta "od góry" założyłem że na 80% źle opisałeś
> umowę i zacząłem pisać co myślę :)
> Ale jeśli byłeś "na konsultacjach"...
> Tak z ciekawości: wziąłeś ze sobą "papiery" (w tym KPiR) ?
> Masz wpisany remanent początkowy ? (no i czy "konsultant" coś
> na to powiedział !! :))
> A wracając do doradzania: na pewno ze stosem papierów po pierwszych
> dwu miesiącach warto się przejść do doradzcy. Pewnie coś znajdzie
> do poprawienia :] !
>
> >+ Jednak i ten sposób nie wydaje
> >+ mi się ani właściwy, ani przejrzysty, gdyż PKPiR spełniałaby dodatkową rol
> >+ ę ewidencji stanów magazynowych.
>
> W pewnien sposób właśnie ją pełni :), jako że ewidencji magazynowej
> prowadzący KPiR mieć nie musi :)
>
> >+ Proszę o pomoc jak prawidłowo powinienem księgować obrót w PKPiR w prz
> >+ ypadku wymienionych umów.
>
> IMHO za mało danych :)
>
> pozdrowienia, Gotfryd
> (KPiR, VAT)
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
Następne wpisy z tego wątku
- 03.06.04 19:58 a...@p...onet.pl
- 03.06.04 20:23 Opix
Najnowsze wątki z tej grupy
- kontrole kont przez fiskus
- jednak nie tylko allegro OLX i podobne
- Praca w Monako i podatki
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Vitruvian Man - parts 1-6
- Który program do PIT-ów?
- Jak się płaci CIT ?
- Polak nierezydent, dochód w Polsce i PIT
- Przetwarzanie danych
- KSEF - jakies plusy?
- KSeF czy coś zmieni dla zwykłych ludzi?
- KSEF demo jakie opinie?
- Jak to jest z PIT-0 dla seniora
- In-vitro
Najnowsze wątki
- 2024-07-25 kontrole kont przez fiskus
- 2024-07-02 jednak nie tylko allegro OLX i podobne
- 2024-06-26 Praca w Monako i podatki
- 2024-05-11 Chess
- 2024-05-11 Vitruvian Man - parts 7-11a
- 2024-05-11 Vitruvian Man - parts 1-6
- 2024-04-30 Który program do PIT-ów?
- 2024-04-26 Jak się płaci CIT ?
- 2024-04-11 Polak nierezydent, dochód w Polsce i PIT
- 2024-03-05 Przetwarzanie danych
- 2024-01-25 KSEF - jakies plusy?
- 2024-01-18 KSeF czy coś zmieni dla zwykłych ludzi?
- 2024-01-16 KSEF demo jakie opinie?
- 2023-12-11 Jak to jest z PIT-0 dla seniora
- 2023-11-30 In-vitro