    From: "cef" <c...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kiedy ksiegowac fakture?
    Date: Wed, 17 Mar 2004 22:48:45 +0100

    Użytkownik "adalda" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:c3a8eg$di3$1@news.onet.pl...
    > --- Nigdy nie twierdziłam że podatnik nie ma wyboru metod a jedynie że
    > obliczanie podatku wg ust. 4 nie wiąże się z ujmowaniem kosztów TYLKO wg
    > ich zapłaty.

    Ja tam w Twoich postach widziałem co innego.
    Mam wrażenie, że się zagalopowałaś i teraz usiłujesz
    jakoś to uładzić odwołując się do mglistych definicji
    zobowiązań z Kodeksu Cywilnego.

> [...]
    > podatkową księgę przychodów i rozchodów"
    > " W potocznym rozumieniu "koszt poniesiony" oznacza koszt
    połącznony
    > z wydatkiem, czyli rozchodem środków pieniężnych. Niewątpliwie koszt
    będący
    > jednocześnie wydatkiem można określić mianem poniesionego, jednak
    zawężanie
    > zakresu kosztów poniesionych w KAŻDYM przypadku jedynie do wydatków nie
    > wydaje się słuszne. PONIESIONY TO TAKŻE KOSZT Z KTÓRYM JESZCZE NIE WIĄZAŁ
    > SIĘ WYDATEK ALE ZA TO WIĄZAŁO SIĘ POWSTANIE ZOBOWIĄZANIA...."

    Widzę, że zapoznałaś się z treścią
    art 22 i już teraz dopuszczasz, że podatnik może
    wybrać metodę, a nie że - cytuję:
    "W działalności gospodarczej nie istnieje metoda
    kasowa ..."

    > --- Przykro mi, ale tego "ładnego" wyroku o którym
    > myślałam nie udało mi się odszukać.
    >
    > adalda

    Ale za to w wyroku NSA z 9 kwietnia 1997 r. (sygn. akt III SA 418/96)
    można sobie przeczytać, że: "W przypadku, kiedy podatnik
    faktycznie poniesie wydatek, wykaże związek wydatku z uzyskanym przychodem,
    przedstawi dowód poniesienia wydatku odpowiadający
    wymaganiom zapisanym w odpowiednim przepisie,
    organ podatkowy jest obowiązany uznać
    konkretny wydatek za koszt uzyskania przychodu.
    Jeżeli zatem podatnik będący zobowiązany
    do obliczenia podatku chce zarachować w ciężar
    kosztów jakiś wydatek, to musi udowodnić fakt
    poniesienia tego wydatku oraz wykazać,
    iż został on poniesiony w celu uzyskania tego przychodu."

    Jest to zgodne z ogólną zasadą określoną
    w art 22.1 (prawie na każdej stronie US znajdziesz
    interpretację o dwóch możliwościach uznawania kosztów)

    Jedną taką odpowiedź wklejam dla przykładu:

    "Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 26
    lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000., Nr
    14, poz. 176 ze zm.) koszt uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i
    6, są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.

    W świetle powyższego przepisu o momencie zaliczenia konkretnego wydatku do
    kosztów danego roku podatkowego decyduje dzień ZAPŁATY, a więc moment
    faktycznego DOKONANIA tego wydatku. Zasada ta określana jest jako tzw.
    metoda "kasowa".

    Odstępstwo od tej zasady, polegające na możliwości potrącania kosztów w tym
    roku podatkowym którego dotyczą, ma zastosowanie do podatników, którzy
    prowadzą księgi rachunkowe (art. 22 ust. 5 ustawy), oraz do tych podatników
    prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, którzy prowadzą je w
    sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów odnoszących się tylko do danego
    roku podatkowego (art. 22 ust. 6 ustawy).
    Podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów mogą bowiem
    przyjąć, iż ponoszone wydatki będą zaliczać do kosztów tego roku
    podatkowego, którego dotyczą niezależnie od momentu faktycznego dokonania
    tych wydatków. Jak bowiem stanowi art. 22 ust. 5 i 6 ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych u podatników prowadzących księgi rachunkowe
    (handlowe) koszty uzyskania przychodów objętych tymi księgami są potrącane
    tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także
    koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz
    dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty
    koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie
    poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba
    że zarachowanie ich nie było możliwe; w tym wypadku są one potrącalne w
    roku, w którym zostały poniesione.
    Zasadę tę - określaną jako tzw. metoda "memoriałowa" - mogą ją stosować
    również podatnicy prowadzący podatkowe księgi przychodów i rozchodów,
    pod warunkiem jednak, że stale w każdym roku podatkowym księgi te będą
    prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania
    odnoszących się tylko do tego roku podatkowego.

    W świetle powyższych przepisów o momencie zaliczania wydatków do
    kosztów uzyskania przychodów decyduje metoda potrącania kosztów, jaką
    wybrał Podatnik, czy jest to metoda "kasowa", czy też metoda
    "memoriałowa".

    W niniejszej sprawie Podatnik wybrał sposób ewidencjonowania kosztów
    polegających na potrącaniu kosztów uzyskania przychodów w dacie zapłaty,
    czyli wybrał metodę "kasową". W związku z powyższym
    wszystkie wydatki ponoszone przez Podatnika powinny być ujmowane
    w księdze przychodów i rozchodów w DACIE ich poniesienia, a nie w dacie
    otrzymania faktury, rachunku, dokumentu celnego, czy powstania zobowiązania
    wobec ZUS.
    Jedynie w przypadku zakupu materiałów podstawowych oraz towarów
    handlowych, co wynika z treści § 17 rozporządzenia Ministra Finansów
    z 15.12.2000 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i
    rozchodów (Dz. U. Nr 116, poz. 1222 ze zm.) Podatnicy - niezależnie od
    przyjętej metody - zobowiązani są do ujęcia tych zdarzeń niezwłocznie po
    ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub
    sprzedaży."