  • Data: 2004-07-06 12:36:03
    Temat: Re: Kasa mieszkaniowa a ślub- raz jeszcze
    Od: "Adam" <a...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Użytkownik "Adam" <a...@v...pl> napisał w wiadomości

    > rozliczacie

    > doświadczenia?

    > zeby rozliczac sie wspolnie zmalzonkiem za dany rok podatkowy trzeba byc
    > malzenstwem przez CALY rok podatkowy. jest tu jeszcze jedna rzecz a wybor
    > urzedu skarbowego, jesli malzonkowie maja inne adresy zameldowania. PIT
    > sklada sie w jednym a informacje o tym wysyla sie do drugiego.
    > Uprzedzajac pytania: NIE jestem doradca podatkowym, jestem szczesliwym
    > malzonkiem od 5 lat, mamy z zona wspolne wypelnianie PIT-ow (3 rok) i mamy
> [...]
    Smutne ale prawdziwe... Przeryłem internet w poszukiwaniu tej interpretacji i
    znalazłem w odpowiedziach udzielonych podatnikom przez Izbę Skarbową w
    Warszawie (odp. z dnia 27-03-2003). Cytuje dosłownie:

    "Ponadto zgodnie z art. 27a ust. 8 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o
    podatku dochodowym od osób fizycznych (jedn. tekst &#8211; Dz. U. z 2000 r. Nr 14,
    poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2002 r. &#8222;
    wysokość odliczeń od podatku, określona w ust. 3 pkt 1 lit. a)-c) oraz pkt 2 i
    3, dotyczy łącznie obojga małżonków, z wyjątkiem, małżonków w stosunku do
    których orzeczono separację. Jeżeli małżonkowie przed zawarciem związku
    małżeńskiego, w okresie obowiązywania ustawy, korzystali z odliczeń od podatku
    na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, o kwotę dokonanych odliczeń
    zmniejsza się kwoty odliczeń określone w ust. 3 pkt 1 lit. a) i b) oraz pkt 2 i
    3 &#8221;.
    Na podstawie powyższych przepisów, w przedstawionej sytuacji przysługuje Panu
    prawo kontynuowania odliczeń od podatku z tytułu wpłat do kasy mieszkaniowej.
    Limit odliczeń z tytułu tzw. &#8222; dużej ulgi mieszkaniowej &#8221; określony na
    dany rok
    podatkowy (na 2002 r. w wysokości 35.910,00 zł), zobowiązany jest Pan
    zmniejszyć o kwoty odliczeń dokonanych w latach poprzednich zarówno przez Pana
    jak i małżonkę. W ramach tak ustalonego limitu, odliczenie z tytułu wpłat
    dokonanych do kasy mieszkaniowej w 2002 r. nie może przekroczyć kwoty 11.340,00
    zł, tj. limitu odliczeń określonego na 2002 r. na ten cel"

    Koniec cytatu...
    Dla mnie jest to pierwszej klasy chamstwo. Zwłaszcza że przedostatnie zdanie
    bynajmniej nie wynika dosłownie z ustawy i jest typową nadinterpretacją-
    przynajmniej do momentu (daty w trakcie roku) kiedy zawarłem związek małżeński
    powinna być możliwość odliczenia zaoszczędzonych kwot- potem to już pal sześć...

    Czy ktoś może tak zrobił? I wygrał?

    Adam