    From: "my way" <y...@s...tlen.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kasa fiskalna, raport dobowy, jak wpisywać do KPIR
    Date: Thu, 31 Aug 2006 12:31:46 +0200

    Użytkownik "Jarek Spirydowicz" <j...@k...szczecin.pl> napisał w
    wiadomości news:jareks-939BCB.12022531082006@gigaeth-gw.news.tp
    i.pl...
    > Ps. Mnie natomiast interesowałaby odpowiedź na pytanie, co robić z
    > rolkami, na których są kopie paragonów. Bo mi z przepisów wychodzi, że
    > muszę je przechowywać tak jak faktury - ale mam malutką nadzieję, że się
    > mylę...

    dzisiejsze wydanie:
    http://www.gazetapodatkowa.pl/

    Paragony należy przechowywać przez pięć lat

    Podatnicy mający obowiązek stosowania kas fiskalnych kopie paragonów
    fiskalnych do celów ewentualnej kontroli powinni przechowywać przez okres 5
    lat. Niestety wiąże się to ze znacznymi utrudnieniami i kosztami, jakimi
    obciążani są przedsiębiorcy. Z zapytaniem: czy Ministerstwo Finansów rozważa
    wprowadzenie regulacji, które umożliwiałyby przechowywanie danych
    potrzebnych do kontroli na elektronicznych nośnikach danych - zwrócił się
    Poseł RP Jacek Tomczak (interpelacja nr 3337).

    Udzielając odpowiedzi Ministerstwo podkreśliło, że obowiązek przechowywania
    kopii paragonów wynika zarówno z przepisów ustawy o VAT, ustawy o
    rachunkowości jak i ustawy Ordynacja podatkowa. Ustawy te określają zarówno
    formę, jak i okres przechowywania kopii dokumentów dotyczących dokonanych
    przez podatnika operacji gospodarczych. Kopie dokumentów kasowych są również
    dokumentami związanymi z prowadzeniem ksiąg podatkowych. Powoduje to, że w
    odniesieniu do tych dokumentów mają zastosowanie przepisy dotyczące terminów
    przechowywania ksiąg podatkowych oraz dokumentów związanych z ich
    prowadzeniem.

    Ponadto, jak wyjaśniono, w elektronicznej pamięci fiskalnej kasy
    odnotowywane są jedynie sumaryczne dane o wysokości obrotów dobowych i
    kwotach podatku z przyporządkowaniem do poszczególnych stawek podatkowych
    oraz sprzedaży zwolnionej, a nie dane związane z dokonywanymi jednostkowymi
    transakcjami.

    Ministerstwo zwróciło uwagę, że przepisy § 6 rozporządzenia Ministra
    Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych,
    którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące... dają możliwość stosowania
    specjalnych konstrukcji kasowych, w których dane paragonowe mogą być
    przechowywane na zewnętrznych nośnikach informatycznych jednokrotnego
    trwałego zapisu. W systemie tym, z uwagi na brak w przepisach wymogów
    formalnych stosowania przez producentów kas rejestrujących zabezpieczeń
    kodowych odpowiadających np. wymogom podpisu elektronicznego, przewidziano
    konieczność przechowywania tylko przez okres półroczny papierowych kopii
    dokumentów kasowych.

    Jednocześnie resort poinformował, że są prowadzone analizy i prace
    zmierzające do wprowadzenia systemu ewidencjonowania i przechowywania
    dokumentów kasowych wyłącznie w postaci odpowiednio zabezpieczonego zapisu
    elektronicznego, które powinny całkowicie wyeliminować zapisy na nośnikach
    papierowych.

    pozdrawiam