    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: [KPiR/VAT] Serwer (usluga) w USA
    Date: Mon, 12 Jun 2006 13:08:57 +0200
    <e6j3om$h4u$1@nemesis.news.tpi.pl> <e6j77m$q9s$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <e6ja0s$4sf$1@nemesis.news.tpi.pl>

    On Mon, 12 Jun 2006, cef wrote:

    > Domniemywam, że wywody doradców i ekspertów
    > mają jednak jakieś oparcie w prawie.
    > Skąd w takim razie się biorą te pomysły,
    > że mam opodatkować obce usługi u siebie?
    > Na zasadzie analogii?

    Nie.
    Na podstawie dwuznaczoności określenia "zamieszanego
    w świadczenie" ;) - zauważ że opodatkowane jest ŚWIADCZENIE
    a nie ŚWIADCZENIODAWCA.
    Właśnie tak jak jest w PCC - nie ma czegoś takiego jak "umowa
    zakupu". Ale przy transakcji sprzedaży kupujący jest podatnikiem.
    Jako "zamieszany w sprzedaż".
    Tu jest tak samo - w tytułu świadczenia usługi świadczenioBIORCA
    jest podatnikiem.
    Jakoś nie widzę powodu żeby tak miało nie być.
    Przecież to jest normalne - kupujesz od rolnika pszenicę i wtykasz
    mu w zamian f-rę VAT (-RR), owszem, jest różnica - bo jak kupujesz
    od rolnika to jemu ta f-ra jest potrzebna (więc masz przepis szczegółowy
    co i jak wypełnić), a jak zza granicy to nie jest potrzebna nikomu :P
    poza podatnikiem - a ten sobie poradzi wystawiając f-rę wewnętrzną
    zgodnie z innym przepisem ogólnym (skoro NIE MA przepisu szczegółowego
    to ogólny obowiązuje).

    > Że niby jak ja coś
    > wykonam niepodlegającego, to oni rozliczają
    > i dlatego ja mam zrobić podobnie?

    IMO - zdecydowanie nie.
    W USA nie mają pojęcia co to VAT (no, nie muszą mieć - pojęcie
    pewnie mają bo z tytułu kontaktów z EU i Japonią z pojęciem VAT
    się pewnie stykają nic a nic nie pojmując o so chodzi ;))
    więc im wsio rawno co wystawisz.

    > Używane nagminnie w tych eksperckich artykułach wyrażenie,
    > że mam "rozpoznać import usługi" i opodatkować
    > jakoś niespecjalnie do mnie nie dociera.

    A jak "rozpoznasz zakup towarów przeznaczonych do przerobu
    lub sprzedaży od niepodatnika VAT" to masz zapłacić PCC.
    I też nie dociera jak mniemam ;) (przecież to dokładnie TAKI
    SAM układ).

    > Zwłaszcza, że nie poparte jest to żadnym
    > konkretnym artykułem.

    ???
    To taka odmiana syndromu trawniczka? ;)
    Przecież na ten samej zakazie mógłbym żądać przepisu nakazującego
    opodatkować sprzedać kapci. No bo przepis ogólny (o opodatkowaniu
    wydania towarów lub świadczenia usług jako takich) mnie nie
    interesuje, ja bym chciał szczegółowo ;)

    > Takie tylko gadanie,
    > że faktura wewnętrzna z tytułu importu
    > usług, ale to co chcemy opodatkować nie chce być
    > tym importem zgodnie z definicją ustawy.

    Jak to nie?
    Opodatkowujemy świadczenie usługi.
    I nie ma nic do rzeczy że to nie "świadczący" jest opodatkowany!
    IMO rzeczywiście byłoby konsekwentniej jakby przyjąć że opodatkowany
    jest ZAWSZE SPRZEDAWCA a co najwyżej podatnik jest płatnikiem.
    Ale tak nie zrobiono.
    Można być podatnikiem transakcji SPRZEDAŻY będąc KUPUJĄCYM.
    Ba - w PCC też tak nie jest (mimo że nabywca niekiedy jest płatnikiem
    to nie znaczy że sprzedający jest podatnikiem - podatnikami nadal
    są obaj).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)