  • Data: 2006-02-14 23:02:45
    Temat: Re: Jednoosobowa działalność gospodarcza.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 14 Feb 2006, Jacek Kozłowski wrote:

    > 1. Czy czy składkę na ZUS mogę wpisać sobie w koszty firmy? Jeżeli tak to na
    > jakich zasadach?

    Oddzielając:
    - składki społeczne
    - składkę na FP
    - składkę na zdrowotne

    odpowiednio:
    - społeczne można *do wyboru* wpisać w koszty lub odliczyć; odliczenia
    dokonuje się na PIT, jak ktoś ma kilka źródeł przychodów rozliczanych
    na różnych PITach, na przykład: "zwykłe" (praca, umowy osobiste,
    najem), "liniowe" (DG), ryczałt (najem, DG) to moze DOWOLNIE podzielić
    sobie składki do odliczenia - o ile nie zaliczył ich w koszt
    - FP *tylko w koszt*
    - zdrowotne do częsciowego odliczenia od podatku.

    > 2. Kolejne pytanie dotyczące kosztów - czy mogę traktować jako koszt
    > przesjazdy PKP?

    "a dlaczego nie" ? ;)

    > Miałem parę wyjazdów - faktycznie związanych z firmą i na te
    > droższe bilety brałem fakury VAT..

    Rozporządzenie o fa-rach - przeczytaj.
    Bilety na odległość tarfową >50 km i z podanym NIPem można *wprost*
    traktować jako faktury (do odliczenia VAT)/

    > czy w takim razie mogę je wyszczególnić w księdze wydatków?

    Nie ma przeciwwskazań.

    > Nie wiem jak w takim przypadku wygląda sprawda z delegacjami itp...

    Można RÓWNIEŻ wystawiać dowody wewnętrzne, nazywane potocznie
    "delegacją" albo "rozliczeniem podróży", tam podsumować
    i wpisać do KPiR. Czytałeś rozporządzenie o KPiR ?? No to na co
    czekasz ? ;)
    Być może masz na myśli *diety*:

    > prowadzę przecież działalność jednoosobową.

    ...to nic nie zmienia, prawo do zaliczenia w KUP diety w wysokości
    i na zasadach przysługujących pracownikom sfery budzętowej mają
    również prowadzący DG :)

    > Bardzo proszę o wyjaśnienie tych kwestii, ponieważ teramin zanoszenia
    > dokumentów do US sie zbliża, a ja coraz bardziej się w tym gubię :(

    Sporządziłeś i ująłeś w KPiR remanent początkowy ?
    Ja tak z ciekawości... bo na niedouczeniu polegał pierwszy błąd
    w mojej pierwszej KPiR :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)