  • Data: 2009-08-31 08:51:04
    Temat: Re: Jakie deklaracje roczne?
    Od: Rafał Kowalczyk <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 27 Sie, 17:45, Rafał Kowalczyk <r...@g...com>
    wrote:

    > Czyli są chyba dwie możliwości:
    > 1. Albo PIT 12 i PIT 40 - wówczas pracodawca składa zeznanie za
    > pracownika.
    > 2. Albo PIT 11 i PIT 37 - wówczas pracownik samem składa zeznanie.

    Chyba jednak trochę nie do końca tak jest:
    "PIT-11 składamy tylko w przypadku gdy nie dokonujemy rocznego
    obliczenia podatku (PIT-40, PIT-40A)"
    Źródło: http://www.pit.pl/pit-11/index.php

    Czyli na razie zgadza się z tym co napisałem wyżej - albo
    albo......ale gdy składany jest przez pracodawcę PIT-40 wówczas
    pracownik mam możliwość jeszcze złożyć inne rozliczenia:
    "Całkowicie niezależnie jednak od PIT-40, w ogóle od dochodów
    opodatkowanych na zasadach ogólnych, według skali podatkowej, może
    wystąpić obowiązek złożenia odrębnego od PIT-40 rozliczenia rocznego:

    * działalność gospodarcza opodatkowana podatkiem liniowym
    (PIT-36L);
    * działalność gospodarcza opodatkowana ryczałtem ewidencjonowanym
    (PIT-28);
    * działalność gospodarcza opodatkowana kartą podatkową (PIT-16A);
    * najem prywatny opodatkowany ryczałtem ewidencjonowanym (PIT-28);
    * dochody kapitałowe, np. z giełdy (PIT-38)."
    Źródło: http://www.pit.pl/pit-12/index.php

    W takiej sytuacji gdy pracownik chce skorzystać z ulgi powinien:
    "Z ulgi prorodzinnej mogą skorzystać jedynie podatnicy rozliczający
    się na zasadach ogólnych. Nie tylko jednak poprzez złożenie PIT-36 czy
    PIT-37. Podatnik, którego rozlicza zakład pracy (PIT-40) również może
    poprosić pracodawcę o uwzględnienie w rozliczeniu PIT-40 kwoty ulgi
    prorodzinnej. W ten sposób pracownik będzie mógł skorzystać z
    dobrodziejstwa rozliczenia go przez zakład pracy, nawet gdy będzie
    chciał skorzystać z ulgi prorodzinnej.

    Dla skorzystania z ulgi prorodzinnej w PIT-40 niezbędne jest złożenie
    pracodawcy przed 10 stycznia 2009 r. oświadczenia PIT-12 oraz złożenie
    dodatkowo oświadczenia o uprawnieniach do ulgi prorodzinnej - również
    w terminie przed 10 stycznia 2009 r.."
    Źródło: http://www.pit.pl/pit-12/index.php

    Czyli pracownik może to zrobić składając dodatkowo PIT-36 albo PIT-37,
    albo można to uwzględnić w PIT-12 i PIT-40 - chyba tak to należ
    rozumieć?

    Pozdrawiam.

    http://megalotto.pl - Wyniki lotto